Muziek

7 Essentiële must-read boeken over muziekproductie in 2024 [Altijd een stap voor]

Belangrijkste punten

Je kan ervoor kiezen om een opleiding te doen, maar je kan ook zelf de boeken kopen. Als je al wat basiskennis hebt over de muziek kunnen deze boeken je enorm verder helpen. Her en der zit er wat overlap in deze boeken, maar de kennis is echt goud waard. In mijn vrije tijd mag ik graag lezen en in dit artikel staan 7 van deze boeken over muziekproductie die wij graag met jullie willen delen.
Inhoudsopgave
Boeken over muziekproductie banner

In dit artikel staan een aantal sterke boeken die jou kunnen helpen om een betere artiest, producer, manager of platenbaas worden. Hierin nemen we ook een kijkje naar de auteurs achter het boek, zodat we een beter beeld krijgen van het kaliber talent waar mee te maken hebben.

Must-reads: Boeken over muziekproductie

Welke boeken worden in dit artikel behandeld? Leuk dat je het vraagt. Een aantal van deze zijn boeken over muziekproductie. Andere boeken gaan juist over het schrijven van goede songteksten, de business-side van de muziek. Voor elk boek lichten we ook even kort de auteurs toe, want hun achtergrondinformatie kan zeker de toon zetten voor het boek. Zo krijg je een beter beeld van de boeken over muziekproductie.

Meer kennis opdoen over muziek

Aanvullend gaat er eentje over muziektheorie en eentje over de software. Na het lezen van deze boeken zal je dus een brede, maar ook specifieke en diepgaande kennis hebben van muziekproductie.

1: Mixing Secrets for the Small Studio

Het boek “Mixing Secrets voor kleine Studio’s” boek legt de focus op technieken die je kan toepassen in je thuisstudio. Zo heb je helemaal geen grote studio nodig. Dat maakt dit boek juist zo interessant. Het boek zit vol met praktische tips die je kan toepassen met handige mixing strategieën.

Zo’n anderhalf jaar geleden probeerde ik het boek te kopen via Marktplaats, maar helaas zij deze jongen op het laatste moment af. Hij wilde het boek toch niet aan mij – of überhaupt – verkopen. Dat zegt genoeg, toch?

  • “Thriller” van Michael Jackson
  • “Dark Side of the Moon” van Pink Floyd
  • “Random Access Memories” van Daft Punk
  • “A Night at the Opera” van Queen

Waarom juist deze vier specifiek? Ieder van deze albums heeft wat interessants en zo zijn eigen stijl. Bij Michael Jackson heeft Quincy Jones – inmiddels over de 90 jaar – veel creatieve effecten gebruikt en zijn zijn mixtechnieken erg nauwkeurig. Pink Floyd heeft weer de naadloze overgang tussen de verschillende nummers. Het is erg interessant om tot in detail in te gaan door deze nummers. Ik vind dat Mike Senior dat erg goed heeft verwoord.

Geschreven door Mike Senior

Mike Senior is de auteur van het boek ‘Mixing Secrets for the Small Studio’. Volgens zeggen is hij gespecialiseerd in technieken voor producers die weinig budget hebben. Senior is de oprichter van Cambrdige MT.

Mike heeft een soort serie genaamd ‘Mix Rescue’ waarin hij de inzendingen van zijn lezers verbeterd. Dit is één van de signalen waarin Senior laat zien waar zijn kracht ligt. Hier de ‘before’ (0:09):

En hier de ‘after’ waarin Mike zijn aanpassingen heeft doorgevoerd. Je ziet ook dat hij het nummer zo’n 9 seconden eerder laat beginnen, de vocals eerder te horen zijn in het nummer.

Het gave van Mike Senior vind ik dat hij zegt dat er niet zoiets bestaat als de beste ‘DAW’. Hij geeft voorbeelden in verschillende software, zoals Pro Tools, Logic Pro, Ableton Live, Cubase en nog een paar anderen.

2: The Mastering Engineer’s Handbook

Yup, er zit een groot verschil in mixing en mastering. Beide hebben veel raakvlakken, maar blijven een vak apart. Bobby Owsinski spreekt hier van de ‘definitieve polish’. Het verschil tussen dit boek “The Mastering Engineer’s Handbook” en “Mixing Secrets for the Small Studio” is dat het mastering proces pas plaatsvind wanneer het nummer volledig is gemixed.

Zo legt Bobby Owsinski op een best wel begrijpbare manier uit hoe je nummers beter kan laten klinken op CD’s, in de auto, op vinyl en op streamingdiensten – zoals Spotify en Apple music. Na mijn mening legt het boek heel fijn uit hoe je geadvanceerde technieken kan toepassen om net wat meer klank en dynamiek in je nummer te krijgen. Het is de ‘finishing touch‘ om een professioneel eindresultaat te krijgen, maar zowel mixing als mastering zijn ontzettend belangrijk.

Geschreven door Bobby Owsinski

Bobby Owsinski is ook een grote naam in de muziekboekenwereld. Hij is wat ouder dan de meeste, namelijk 73 jaar (1952). Het is iemand die veel ervaring heeft en dan ook aardig wat kennis heeft van muziek, zowel mixing als mastering. Owsinski is iemand die zelf veel werkt in Pro Tools.

3: Logic Pro X Advanced Audio Production

Logic Pro X is een krachtige DAW. Wat ik juist zo gaaf vond aan dit boek is dat de concepten en definities niet per se gelimiteerd zijn aan Logic Pro. Nu hoor ik je denken: ‘legt David Dvorin ook uit hoe je het in FL Studio moet toepassen’? Daarop moet ik je helaas teleurstellen.

Wel gaat dit boek dieper in op geavanceerde audioproductietechnieken – met name dus in Logic Pro. Denk aan sound design, mastering, hoe je effectief virtuele instrumenten inzet en hoe bepaalde (effecten) plug-ins bijdragen aan een professionele audioproductie. Wat een mond vol allemaal. Het is erg interessante stof als je het mij vraagt. Zeker als je plant om je vaardigheid naar een hoger niveau te tillen.

Geschreven door David Dvorin

David Dvorin een Emmy-genomineerde componist, speelt gitaar en hij is docent. Zijn werk is op best wel veel festivals uitgevoerd. Naast al zijn werkzaamheden is hij artistiek directeur van ‘New Music Symposium’.

David Dvorin

Hoewel Owsinski zegt dat er geen ‘beste’ DAW is werkt Dvorin voornamelijk met Logic Pro X. Hier heeft hij dan ook een boek over geschreven. Hij is dus een ervaren muziekproducer, geluidstechnicus en hij weet veel over audio-engineering. Oh, en hij is blijkbaar ook acteur.

4: De Muzikantengids

De Muzikantengids – een prachtig en nog steeds relevant boek. Eén van mijn eerst gekochte boeken en inmiddels al bij editie 7. Het is een goed boek voor als je meer wilt halen uit je muziek. Niet per se hoe je moet mixen en masteren – al wordt dat wel een beetje behandeld, maar gaat het meer om alles om het artiest, producer of DJ zijn heen. Zo legt het boek uit hoe je een goede planning kan maken om een repeteerzaal te huren, hoe je een gitaar moet kopen en de kwaliteiten daarvan kan leren kennen en hoe muziek contracten werken. Ook leest het boek lekker weg.

Geschreven door Jan van der Plas

Jan van der Plas is iemand die veel ervaring heeft. Wat minder gericht op het mixen & masteren, maar meer op de business-side van het artiest zijn. Denk aan belastingen, subsidies, auteursrecht en andere praktische kennis. Hij heeft gewoon veel ervaring en zijn boek is inmiddels dus al bij editie 7.

Iets opmerkelijk is dat Jan van der Plas, samen met Didi Dubbeldam, de kinderpopact ‘Minidisco‘ vormt. Deze nummers ken je vast wel; ‘Tsjoe Tsjoe Wa’ en ‘De Wielen Van De Bus’.

5: Writing Better Lyrics

Dit is gewoon een goed boek. Punt. Na het lezen van dit boek ben ik anders naar songteksten gaan kijken. Pat Pattison legt zo fijn uit hoe je diepgaande analyse kan toepassen. Hoe je bijvoorbeeld bepaalde teksten letterlijk en figuurlijk kan interpreteren én wat daarvan weer de emotionele impact is. Eigenlijk is dit boek een eigen blogartikel waard, maar dat zorgt er misschien voor dat jij dit boek niet aanschaft.

In het boek staat het je met symboliek, metaforen en andere literaire technieken de luisteraar op verschillende niveaus kan aanspreken. Daardoor krijgt jouw songtekst meer diepgang waardoor het weer een breder scala aan emoties triggert. Simpelweg magisch.

Geschreven door Pat Pattison

Pat Pattison is een bekende songwriter. Op de ‘Berklee College of Music‘ in Boston geeft hij les in het creatief schrijven. Hoewel zijn boek als een van de beste staat aangeschreven en goede kennis heeft, heeft Pat Pattison niet een trackrecord van bekende artiesten waarvoor hij nummers heeft geschreven. Dat is juist iets wat ik persoonlijk wel kan waarderen, want deze man begrijpt het proces gewoon ontzettend goed.

Als je liever wel een boek leest van een schrijver die wel het één en ander ‘bewezen’ heeft, kan ik je een boek van Jimmy Webb zeker aanraden. Niet te veel over hem, want dit stukje gaat over Pat Pattison. No disrespect.

6: Muziektheorie voor Dummies

Het boek Muziektheorie voor Dummies stelt niet teleur. Zelf heb ik de 3e editie gelezen, maar inmiddels is er al weer een 4e editie. Vroeger op school hadden wij ‘Beats ’n Bits’. Hopelijk heb ik dit goed geschreven. Dit was een soort e-learning omgeving waar je muziektheorie kon leren. Toen was ik een jaar of dertien en konden mij die maten, mollen, kruizen en toonladders weinig interesseren. Toch is er iets van bijgebleven.

Muziektheorie bladmuziek

Dit boek hoort zeker op het lijstje van goede boeken over muziekproductie. Zo behandeld het boek onderwerpen als:

  • Notenleer
  • Toonladders
  • Akkoorden
  • Ritme
  • Basis van muziektheorie

Toen ik voor de hobby begon met muziekmaken kwamen sommige theoriestukken weer naar boven. Ik wilde hier wat meer in verdiepen en besloot naar de bibliotheek te gaan voor dit boek. Die had ik immers gezien op de website en keurig voor mijzelf gereserveerd. Onder de 18 is de bibliotheek nog gratis; maak daar gebruik van!

Geschreven door Michael Pilhofer en Holly Day

Wellicht is dit een beetje kort door de bocht, maar zo heb ik het ervaren. Michael Pilhofer is het brein achter het boek en Holly Day weet deze complexe theorieën toegankelijk uit te leggen. Helemaal voor mij als leek destijds – nouja, nogsteeds wel.

Creatief proces mensen op decoor

Er is nog zo veel te leren. Michael Pilhofer is een muzikant, componist en docent muziektheorie. Holly Day is een schrijver en muziekliefhebber. Beide ken ik niet zo goed. Helemaal niet naast het boek ‘Muziektheorie voor Dummies’, maar dit was wel een ontzettend waardevol boek.

7: The Creative Act: A Way of Being

Hoe vind je nou eigenlijk inspiratie als artiest? Hoe krijg je nét die creatieve vibe in je nummer. En hoe hou je het allemaal authentiek. Het boek is niet alleen voor de beginnende kunstenaar, maar ook de gevorderde artiest. Rick Rubin geeft praktische tips en begeleiding bij het vinden van creatieve inspiraties en hij legt uit hoe je kan omgaan met creatieve blokkades.

Veel creativiteit dus. Persoonlijk vond ik dit niet een van de beste boeken over muziekproductie in dit lijstje, maar is The Creative Act wel de moeite waard om te lezen. Alleen zou ik dit boek persoonlijk niet als eerste lezen. Al hangt het natuurlijk af in welke fase je zit.

Rick Rubin en Tom Petty
(bron: https://www.theguardian.com/)

Geschreven door Rick Rubin

Rick Rubin is best wel een leuke speler in de muziekwereld. Niet als in instrumentenbespeler, maar meer zijn invloedrijkheid. Rick Rubin is muziekproducent en platenbaas. Hij heeft met best wel veel grote namen gewerkt, zoals Jay-Z, Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers en de Beastie Boys. Inmiddels is hij ook al een jaartje of zestig. Al met al best wel veel verschillende genres.

Hij weet gewoon ontzettend goed hoe je de essentie van een nummer naar voren kan brengen. Dit doet hij op een minimalistische manier. Velen zien Rick Rubin als één van de meest innovatieve producers van zijn tijd.

Bax Music | De specialist in Muziekinstrumenten

Conclusie

Als je deze boeken allemaal hebt gelezen ben je wel een tijdje verder. Lees je tien bladzijden per dag dan ben je er een jaartje mee zoet. Dan beschik je wel over een brede én specifieke kennis van muziek. Het is belangrijk dat je een boek goed bestudeerd en praktisch toepast. Een beetje rondpielen in je DAW en wat video’s van de onderwerpen bekijken. Heb je het geld niet om deze boeken aan te schaffen? Boeken als de muzikantengids en muziektheorie zijn gewoon te vinden in de bibliotheek. En de koffie is daar tenminste betaalbaar.

Deze post is op 02 november 2024 geactualiseerd (voorzien van nieuwe informatie)

Voor jou het allerbeste (geheel gratis)

Ontvang 12 tips in je mail in 12 weken

Tips waar je elke week mee uit de voeten kan. Zo krijg je 12 emails van ons op logische volgorde, zodat je elke week iets kan verbeteren en perfectioneren. Een soort coachingstraject van 3 maand zonder sociale verplichting – super chill, toch? 

* Zorg ervoor dat je deze informatie niet mist. Het zou jammer zijn als je collega artiest juist wel zijn/haar marketing goed voor elkaar heeft en daardoor meer streams krijgt dan jij. Het komt natuurlijk te voet en gaat te paard.

Compenseer
voor je CO2-uitstoot

Waardeer je dit artikel? Sta dan even stil bij je CO2-uitstoot of gun mij een koffie.

*ThaMusicMix ontvangt geen commissie o.i.d. op jouw CO2 compensatie. Het is gewoon een belangrijk onderwerp.