Artiest worden lijkt uitzichtloos
Elke dag komen er zo veel nummers bij. Dat maakt het moeilijk om artiest te worden. Volgens Billboard komen er 100.000 nummers per dag uit op Spotify. Dat is meer dan 1 nummer per seconde. Wil je Engels talig muziek uitbrengen, dan lijkt het vrijwel onmogelijk om hier tussen op te vallen en zelfs door te breken.
In vergelijking tot wat jaren geleden is het nu zo veel toegankelijker om muziek te maken. Zelf heb ik een kleine studio op mijn zolder wat mij destijds zo’n 600 euro heeft gekost (exclusief pc en software). De kwaliteit komt aardig dichtbij die van een ‘echte’ studio.
Het draait niet alleen meer om muziek maken
In het verleden heb ik muziekvideo’s gemaakt voor artiesten en voor bedrijven. Dit deed ik samen met twee andere jongens. Eentje is hiermee verder gegaan. Zo spraken we tussen de opnames door eens met de marketingafdeling van een concertgebouw. Ze vertelden over hoe veel marketing budget er gemiddeld nodig is om een artiest groot te maken en dat muziek tegenwoordig eigenlijk helemaal niet zo goed meer is als vroeger. ‘je hoeft eigenlijk geen talent meer te hebben of een goede stem’.
Nadelen van startende artiesten
Wil je dingen echt goed doen, dan kost dat geld. Als je alles zelf doet is het resultaat misschien wel acceptabel, maar een specialist die het dagelijks doet – en soms zelfs betere apparatuur heeft – kan het beter en sneller dan jij dat kan. Kanye gaf 1 miljoen per dag uit aan zijn studiosessies voor Donda. Dan hebben we het nog niet eens over andere bijkomende kosten. En zo zijn er vele andere artiesten:
Als je groot wilt worden moet je toch wel een beetje geld investeren in jezelf – mocht je het natuurlijk zonder platenlabel willen doen. Laat goede artiestenfoto’s maken, misschien wat videoclips, zodat je daar advertenties mee kan runnen. Huur iemand in die goed is met adverteren – met name voor artiesten. Laat je muziek mixen door een expert – of laat er op zijn minst een expert naar luisteren. Dit samen maakt het net wat realistischer om artiest te worden.
Tips om een (startende) artiest te worden
Begin jij als artiest of overweeg je om artiest te worden, dan zijn er een aantal tips die je wellicht verder kunnen helpen. Het kan voor jou als muzikant helpen om een goede discipline te hebben – dit is key. Om een artiest te worden, moet je toch wel een flinke dosis zelfdiscipline hebben en zal je relatief veel moeten opgeven. Alles begint bij de juiste mindset om artiest te worden. Hieronder staan 5 tips als je plant om een artiest te worden, zodat je goed van start gaat als artiest:
1: Neem de tijd
Neem lekker de tijd. Er is tijd zat voor jou als artiest. Je hoeft niet alles vandaag al af te hebben of online te hebben. Het kan best wel even wat tijd kosten voor je je eerste nummer op Spotify hebt. Weet wel dat er niet zoiets bestaat als het ‘perfecte’ moment om te releasen. Heb je perfectionisme? Probeer het op tijd te herkennen en vraag jezelf af: wanneer ben ik tevreden en is het goed.
2: Werk aan je skillset
Kijk eens wat video’s online, lees je in over muziekcontracten, hoe je een producer worden kan, wat een muzieklabel doet voor een artiest; noem maar op. Wat doen de grote jongens en wat kunnen wij daarvan leren? Samengevat:
- Mixen van muziek
- Produceren van muziek
- Bijspijkeren over contracten
- Stemtechnieken
- Meer over een platenlabel
Je kan beter ‘je sound’ gevonden hebben en weten of muziek maken voor jou is dan dat je gelijk je hele mixtape dumpt op Spotify om vervolgens teleurgesteld te worden. Hieronder vind je een guide op onze website over het vergaren van kennis als artiest en hoe je een flinke head start kan krijgen. Zorg dat je niet achterblijft op je concurrenten: Guide: Basiskennis voor artiesten.
3: Publiceer op SoundCloud
SoundCloud is goed voor beginnende artiesten. Waarom? Omdat je goed kan zien hoe de luisteraar betrokken (engaged) is met je muziek. Ook zit er een ander soort luisteraar op het platform dan op Spotify.
4: Vraag feedback van professionals
Vraag aan een professional om naar je track te luisteren. Denk aan iemand in je netwerk. Heb je niemand en is het je wat geld waard? Dan kan je ook mensen betalen om je nummer van feedback te voorzien. Iemand met een getraind oor hoort veel meer dan je doorsnee buurman of buurvrouw. Ze weten ook veel beter waar je op zou moeten letten. Op Fiverr kan je vaak voor een mooi bedrag zo’n expert inschakelen. Denk wel even aan de taal van je nummer en welke taal de verkoper spreekt.
5: Leer kijken door een commerciële bril
Grote artiesten waar jij wellicht tegen opkijkt hebben het allemaal goed voor elkaar en brengen moeiteloos hun nieuwe release uit. Alleen houden ze maar weinig van het geld over. Een deel gaat naar hun platenlabel – als recoupment van de voorinvestering, de manager, onkosten; noem maar op. Het grote geld zit achter de schermen.
Probeer daar je voordeel een beetje mee te doen. Als je independent gaat hou je procentueel vaak wel meer geld over, maar verdien je vaak ook een stuk minder. Je moet alles nog uit gaan zoeken, tegen dingen aanlopen en daar weer van leren en alles is nieuw.
Denk voordat je ook maar begint als artiest eens na over zaken als: personal branding, marketing, platenlabels, distributie en optredens. Want: hoe kan jij hier je boterham mee verdienen? Wil je dat allemaal niet? Dan kan het verstandig zijn om je aan te sluiten bij een label, wat zaken uit te besteden of muziek als een leuke hobby te zien voordat je overweegt om artiest te worden.
Droom zeer groot – maar blijf realistisch
Cliché as f*ck, maar je moet natuurlijk groot dromen. Probeer wel realistisch te blijven. Nee, het is geen schande dat je het naast je werk moet doen. Iemand moet toch het geld verdienen. Het zou gaaf zijn als jij dat kan met muziek, maar het zou jammer zijn als je op je 30e beseft dat een carrière in de muziek niet voor jou is weggelegd. Had je nou maar die studie gedaan of dat bedrijf gestart. Dwayne ‘The Rock’ Johnson wilde graag profvoetballer worden. Hij is succesvol geworden, maar niet met voetbal.
In mijn eigen netwerk en omgeving ken ik meer jongens en meiden die graag artiest wilden worden dan die daadwerkelijk een bekend artiest geworden zijn. Zelf ben ik daar één van – al ligt mijn passie meer ergens anders. Het is goed als jij je focus volledig zet op je muziek. Discipline en doorzettingsvermogen zijn key.
Discipline, doing what you hate to do, but do it like you love it.
Mike Tyson
80/20 regel in de muziekwereld
Als je bekend bent met het DISC-model kijkt ben ik blauw – oftewel een C’tje. Een valkuil van een C is dat hij doorslaat in perfectionisme. Daarom was de 80/20 regel voor mij best wel lastig soms, omdat mijn ‘goed’ onrealistisch ver boven de 100% lag.
Een leuk voorbeeld hiervan is Dr. Dre en Aftermatch Records. Veel artiesten hebben hem verlaten, omdat hij nooit muziek uitbracht: hij was perfectionistisch. Zo heeft hij ooit Bishop Lamont een bar meer dan 100x opnieuw laten opnemen. Noem het dedication, noem het bizar.
- 20% van je efforts zorgen voor 80% van het resultaat
- De eerste 80% is ‘makkelijk’ en leuk. De laatste 20% een grind
De muziekwereld is keihard en f*cking gemeen. We leven immers in een kapitalistische samenleving. Er moet geld worden verdient én dat is natuurlijk meer dan logisch. Er zullen veel dingen zijn die je met tegenzin moet gaan doen, omdat het allemaal wat commerciëler wordt. Je platenlabel verwacht bijvoorbeeld een nieuwe release en optredens.
Een album componeren is gaaf, nou ja de eerste 80% dan. Daarna wordt het voor velen een grind en is het een kwestie van discipline. Want je hebt alweer een nieuw project of idee in je hoofd waar je liever aan wilt beginnen.