Artiesten

Stappenplan: Marketing als Solo Artiest met laag budget

Belangrijkste punten

Adverteren hoeft helemaal niet duur of moeilijk te zijn. Het is zelfs ontzettend leuk! Zo leuk dat ik er mijn werk van heb gemaakt. Wellicht zullen niet alle stappen voor jou relevant zijn als solo artiest met een laag budget, maar er zitten wel een aantal ‘golden nuggets’ bij waar jij wat mee kan; wees creatief. Na het lezen van dit artikel weet jij duidelijk wat je moet doen om je muziek onder de aandacht te krijgen van je doelgroep mét een laag budget.
Inhoudsopgave
Marketing als artiest

Dus je bent een solo artiest met een laag budget én je wilt graag meer doen met online marketing? Dan is dit artikel perfect voor jou. Voor het stappenplan gaan we uit van een tijdsbestek van 3 maanden met een budget tussen de €100,- en €250,- euro. Zo kan je eens ‘proeven’ aan adverteren en zal je zien dat het helemaal niet moeilijk is om te starten.

Als je meer budget hebt kan je een expert inschakelen. Bij een budget als deze kan je beter zelf een advertentie maken die ‘slecht’ presteert dan dat je meer dan de helft van je budget kwijt bent aan kosten aan een Online Marketeer of ad specialist. Dit verdient zichzelf wél terug als je het voor een langere tijd doet of met meer budget.

Content marketing voor solo artiesten

Content marketing is ontzettend sterk als je weinig budget hebt. Een nadeel van content is wel dat het een relatief lage ‘shelf life’ heeft. Dit houdt in dat je post of video relevant is als je hem post en daarna in je feed verdwijnt. Een blog als deze heeft bijvoorbeeld een hoge ‘shelf life’. Jij hebt dit artikel nu gevonden en wellicht vind iemand anders hem volgend jaar – of zelfs over 10 jaar.

Een voordeel van content is dat het in één keer veel mensen kan bereiken. Beide zijn effectief en essentieel als je dit voor een langere tijd wilt gaan doen. Nee, niet dat je moet gaan bloggen; maar je muziek kan je ook promoten op blogs of andere websites.

Uit ervaring hebben we geleerd dat leuke creatieve content het super goed doet. Een rule of thumb is dat je content aan 3 dingen moet voldoen in de eerste seconde van je video:

  • Visueel
  • Audio
  • Context

Het doel is niet per se om content te maken dat viraal gaat, maar om te bouwen aan een consistente groei. Zorg ervoor dat je post steeds meer watchtime of views krijgt. Voor wat inspiratie hebben we een artikel met 13 content ideeën voor muziekartiesten waar je wellicht mee uit de voeten kan voor je content marketing als solo artiest. Helemaal met een laag budget.

Benodigdheden

Je hebt een aantal dingen nodig om online zichtbaarheid te creëren. Zo heb je natuurlijk internet toegang nodig – duh, maar ook een reeks social media accounts. Voor adverteren op Instagram en Facebook (Meta) is het handig om een business account te hebben waar je je ads kunt draaien. Beide ads regel je vanuit de Meta business manager (voorheen suite). Dit vergt vaak het een en ander kwa verificatie; iets wat gebruikelijk is als je geld uitgeeft voor zichtbaarheid. Hieronder staan de benodigdheden samengevat voor jouw marketing als solo artiest:

  • Facebook account
  • Instagram account
  • TikTok account
  • Meta business account
  • Laptop en/of smartphone
  • Goed gevulde kop koffie

Hieronder staan de stappen uitgelegd netjes op een rijtje voor jou als solo artiest. Zo geef jij jouw marketing voor het komende jaar een kickstart.

Stappen op een rijtje voor jou als solo artiest

Het is belangrijk dat je veel zichtbaar bent, maar niet per se op een irritante manier. Appie Mussa (Apson) zat in de clip van Friesenjung, zei niks, maar is wel zichtbaar. Zorg dat je een beetje een humble uitstraling hebt.

  • 1: Kijk mijn nummer heeft al 1.000 streams!
  • 2: Bedankt voor de 1.000 streams! Dat waardeer ik enorm

Maar Jamie: dat is toch een beetje manipulatief? Dat zeggen er veel ja, maar dat is echt niet zo. Er is echt niets mis mee met het tonen van dankbaarheid. ‘Graditude’ heeft de hoogste frequentie. Dit begrijp je als je een beetje spiritueel bent. Dat betekend dat je je gelukkigste leven kan leven. Mag je gewoon weer vergeten.

Voor je begint; weet wie je doelgroep is en denk na over je personal branding als artiest. Bouwen aan je community is ook iets wat je moet onderzoeken, maar dat valt een beetje buiten de scope van dit artikel. Alright let’s go!

Stap 1: Je branding en doelgroep bepalen

Definieer je artistieke identiteit en doelgroep. Niet alleen als solo artiest, maar ook als band. Kies bijvoorbeeld visuals die passen bij wat je uit wilt stralen. En zorgt voor een consistente tone-of-voice. Zorg dat deze goed aansluiten op je brand.

Een voorbeeld is muziek over liefdesverdriet. Je doelgroep is iemand met een gebroken hart. Dit kan je nog specifieker maken. Bijvoorbeeld vreemdgaan, huiselijk geweld of vanuit man/vrouw perspectief. Hierboven is een video van het Klokhuis. Niemand kan het beter uitleggen dan zij. En het idee dat jij dit artikel leest met een serieuze insteek om vervolgens ‘huh, doelgroep!?’ te horen is iets wat het delen van kennis over muziek net wat meer motiveerd.

Consistent content schrijven is soms best wel een grind. S.O. naar Klokhuis voor alle solo artiesten.

Stap 2: Claim je profien op social media

Gelijk doen voordat iemand je voor is. Het werkt ook de andere kant op. Als jij een artiestennaam hebt bedacht kan het zo zijn dat die al bestaat. Als je je profielen claimt op de socials is het belangrijk dat je consistent bent. Toen ik onze banners tekende heb ik geprobeerd deze zo goed mogelijk toe te passen op alle platformen. YouTube is heel breedt en LinkedIn weer lang. Dat maakt het soms lastig.

Het aankleden van je social media pagina’s kan altijd nog. Als je ze al wel maar gaat claimen. Heb je al wat foto’s van jou als solo artiest of heb je een logo? Zet deze dan gerust in je reeks geclaimde profielen. Oh en leer om te gaan met hashtags!

Stap 3: Leer de basis van vormgeving

Vormgeving kan je uitbesteden aan mensen die hier goed in zijn. Ik ben hier zelf ook geen ster in, maar ik krijg er wel OK ontwerpen uit. Deze website heb ik zelf vormgegeven, maar is ook niet per se prachtig. De focus lag op leesbaarheid op mobiel. Mijn kracht zit hem meer in de techniek.

En die van jou wellicht meer in de muziek. Zelf ben ik werkzaam als online marketeer. Wij merken dat content zonder al te veel bedrijfskleuren en bedrijfslogo’s meer engagement (interactie) krijgen dan wanneer we de post meer branden. Onze conclusie: mensen zijn beter geworden in het onderbewust filteren van advertenties.

Als je gaat ontwerpen is het belangrijp dat je hier een soort standaard in krijgt. Zorg dat het een proces wordt waarin je makkelijk je informatie kan ‘gieten’. Een mooie tool is Canva als je grafisch niet zo sterk bent. Op YouTube kan je heel veel leren. Heb je iets meer tijd? Dan is het het zeker waard om en online cursus Photoshop te volgen en het boek van ‘Austin Kleon’ te lezen: prachtige inzages.

Stap 4: Bouw aan je emaillijst

E-maillijsten worden zo onderschat in 2024. Slechte emailmarketing is inderdaad dood, maar een e-mail lijst is iets wat waarde heeft en van jou is. Daarmee groei je. Er zijn zal gratis emailmarketingtools die jou hiermee kunnen helpen. Zelf betalen wij op werk zo’n 15 euro per maand voor MailChimp, maar er zijn veel goede alternatieven. Het beste emailmarketingprogramma is puur gebasseerd op persoonlijke voorkeuren beschikbare tijd die je hebt. Zorg dat je regelmatig email content pushed, maar niet al te spammy.

Stap 5: Start met netwerken

Netwerken is best wel belangrijk. Ze zeggen in Amerika wel eens; ‘network = networth’. Nu leven wij niet in Amerika, maar rijmt het wel lekker. Als je een goede stem hebt moet je je daar gewoon op focussen en het mixen & masteren uitbesteden. Zelfde geld voor coverart.

Als je getekend wilt worden bij een platenlabel zal je met wat mensen van A&R moeten spreken. Probeer niet te veel je muziek te ‘verkopen’, maar benader ze gewoon eens op LinkedIn voor een bakje koffie (of thee). Hou het lekker casual en trek niet gelijk je mobiel uit je broekzak om ze je demo te laten horen.

Stap 6: Zet basisadvertenties uit

Ik zag ooit eens een video van Burstimo dat best wel een eye-opener was (niet deze hieronder). Ze maakten advertenties met tekeningen en skateboard videos. Ze vroegen de eigenaar of ze deze videos mochten gebruiken voor een ad als ze een mention kregen – natuurlijk zeggen ze dan ja: gratis exposure/zichtbaarheid.

Onder die videos werd het muziek van de artiest gedraait. Als de kijker de video langer dan 30 seconden had bekeken, kwamen ze dieper in de marketing funnel. Mensen die bijvoorbeeld van skateboarden houden komen zo op een laagdrempelige manier in aanraking met je muziek.

Je kan ook adverteren op TikTok, maar wees er verdacht op dat dit best wel duur is. Zo betaal je al snel €10,- euro voor 1000 weergaven (Wordt ook wel het CPM genoemd – ofwel Cost per mille). Voor Facebook is dit meer dan de helft goedkoper. Als je als solo artiest leuke content promoot – dat een beetje aanslaat – dan kosten 1000 weergaven zo’n €2,- euro. Groot verschil en het ligt dan ook maar net aan je budget. Voor deze guide raden wij TikTok dus af.

TikTok gebruikers op leeftijd
(bron: explodingtopics.com)

Wellicht een leuke funfact wat je niet zult verwachten. TikTok wordt gezien als het ‘jongeren platform’, maar in verhouding zitten er veel meer ouderen op het platform. Hier meer over de TikTok demografie.

Statistiek tiktok content creators
(bron: explodingtopics.com)

Ook grappig om te zien dat er een enorm verschil zit in de leeftijd van de content creators zelf. Kan je de afbeeldingen niet goed zien? Kijk dan even op je mobiel. ThaMusicMix is gemaakt met ‘mobile first design’.

Stap 7: Start met lokaal samenwerken

Samenwerken met lokale bedrijven en artiesten kan ook enorm sterk zijn om je bereik te vergroten. Zelfs al zou je het doen samen met een artiest die een kleine following heeft. Jouw doelgroep krijgt de artiest te horen en de doelgroep van de artiest waarmee je samenwerkt krijgt jouw muziek te horen; win-win. Zorg er wel voor dat je je rechten goed hebt verdeeld met een passend muziek contract.

Als je besluit te adverteren

Je kan op veel verschillende manieren adverteren. De meest voorkomende tegenwoordig is adverteren op TikTok. De belangrijkste doelgroep daar is ongeveer tussen de 18 en 35 jaar. Slechts 10% van de TikTok gebruikers is onder de 18. Dat had je zeker niet verwacht hea?

Adverteren op meta met laag budget

Adverteren op meta is ontzettend krachtig, omdat je hier best veel vlakken kan pakken. In games van Facebook, in de discovery van Instagram, in de reels; noem maar op. Ook zijn awareness advertenties relatief goedkoop. Een goede ad kost gemiddeld 3 tot 5 euro voor 1000 weergaven als het om klikadvertenties gaat. Al zeggen ze zelf dat het rond de 13 euro zit.

Een tip: zorg voor goede ads. Meta beloont je namelijk als je de gebruikerservaring goed is en je waarde geeft aan de gebruiker. Ze willen mensen bijvoorbeeld op Facebook houden.

A/B testing

A/B testing is een belangrijk concept als je je advertentie wilt optimaliseren. Daarmee wordt bedoelt dat je voor minder geld meer resultaat beokt – dat is een win-win voor jou en voor Meta. Met A/B testing test je 2 varianten om te zien wat het beter doet. Hierbij test je niet 2 compleet verschillende contentposts, maar bijvoorbeeld wat titels of je kleding. Hier zijn enkele voorbeelden van A/B testing voor advertenties voor artiesten met een laag budget:

  • Uittesten van je uitstraling
  • Uittesten van je muziek
  • Uittesten van je doelgroep

HotJar is een tool voor websites, maar zij hebben een sterk artikel geschreven over voorbeelden van Ab testing. Hierbij zeggen ze dat je een probleem moet vinden en een hypothese moet stellen hoe je dit kan oplossen. Daarna ga je verschillende varianten hiervan uitwerken en test je versie 1 met versie 2 – ofwel het nieuwe met het oude. Vervolgens analyseer je deze twee.

Content first

Heb je weinig budget? Maak dan eerst content. Gaat er iets viraal, dan kan je deze contentpost gieten in een ad-format en promoten. Als je meer budget hebt om te besteden kan je dit sneller testen – maarja dan kost het ook een stuk meer. Dit is iets wat je veel tegenkomt bij grotere artiesten en platenlabels.

Bax Music | De specialist in Muziekinstrumenten
Deze post is op 10 maart 2024 geactualiseerd (voorzien van nieuwe informatie)

Voor jou het allerbeste (geheel gratis)

Ontvang 12 tips in je mail in 12 weken

Tips waar je elke week mee uit de voeten kan. Zo krijg je 12 emails van ons op logische volgorde, zodat je elke week iets kan verbeteren en perfectioneren. Een soort coachingstraject van 3 maand zonder sociale verplichting – super chill, toch? 

* Zorg ervoor dat je deze informatie niet mist. Het zou jammer zijn als je collega artiest juist wel zijn/haar marketing goed voor elkaar heeft en daardoor meer streams krijgt dan jij. Het komt natuurlijk te voet en gaat te paard.

Compenseer
voor je CO2-uitstoot

Waardeer je dit artikel? Sta dan even stil bij je CO2-uitstoot of gun mij een koffie.

*ThaMusicMix ontvangt geen commissie o.i.d. op jouw CO2 compensatie. Het is gewoon een belangrijk onderwerp.