Artiesten

Sky-High resulaten boeken door Google als Artiest in 2025

Belangrijkste punten

Dat Google je vriend is heb je waarschijnlijk al eens voorbij horen komen, maar hoe kan het jou helpen als artiest? Google als artiest kan een enorm krachtige tool zijn. Zo vertelde de CEO van Sony Music in de UK dat ze niet eens meer samenwerken met artiesten die geen digitale voetafdruk hebben. Hoe kunnen we dit versterken met Google? Na dit artikel zal je het weten!
Inhoudsopgave
Google als artiest

Waarom Google onmisbaar is voor artiesten

Google als Artiest is erg belangrijk. Als artiest ben je waarschijnlijk vooral bezig met muziek maken, maar vergeet niet dat online zichtbaarheid net zo belangrijk is. Google wordt vaak onderschat door beginnende artiesten, maar het kan een krachtig middel zijn om je carrière te boosten.

Of je nu droomt van een platencontract of simpelweg je fanbase wilt uitbreiden, goed gevonden worden in Google is cruciaal. In dit artikel leg ik je uit waarom Google zo belangrijk is en hoe je dit platform als artiest optimaal kunt benutten.

Even voorstellen: jouw SEO-gids

Als je al wat vaker op mijn blog hebt rondgekeken, weet je misschien dat ik een achtergrond heb als zoekmachine-expert. Met vier jaar ervaring als online marketeer help ik dagelijks verschillende klanten om meer bezoekers naar hun website te krijgen en hun online zichtbaarheid te vergroten.

Mijn passie is om dieper in de technische kant van websites en SEO te duiken, gecombineerd met de psychologische kant van wat mensen triggert om ergens op te klikken. Die kennis deel ik graag met jou als artiest, zodat je niet alleen gehoord wordt, maar ook gezien.

Waarom Google belangrijk is voor artiesten

Google is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd, maar waarom is dat relevant voor jou als artiest? Simpel: een goede online aanwezigheid helpt je om professioneel over te komen en “interessant” te lijken voor bijvoorbeeld platenlabels, boekingsagenten en natuurlijk je fans. Er zijn twee manieren om in Google op te vallen: via organische resultaten (gratis) en betaalde promotie. Laten we deze opties eens verder bekijken.

Google is belangrijk als artiest

Organische zichtbaarheid op Google

Organische zichtbaarheid komt op natuurlijke wijze. Als je bekend begint te worden, gaan mensen vanzelf over je schrijven. Kijk bijvoorbeeld naar een artiest als Kraantje Pappie. Een simpele zoekopdracht levert resultaten op van zijn eigen website, nieuwsartikelen, interviews en showdata. Dit soort organische zichtbaarheid komt voort uit consistentie en groei in je carrière.

Wil je al in een vroeg stadium organische zichtbaarheid opbouwen? Zorg dan voor een sterke online aanwezigheid: een professionele website, social media-accounts en eventueel een blog of persberichten. Zo geef je Google iets om over te schrijven, wat je kansen vergroot om in de zoekresultaten te verschijnen.

Betaalde zichtbaarheid op Google

Als je snel bekendheid wilt opbouwen, kun je overwegen om te investeren in betaalde promotie. Dit kan bijvoorbeeld via Google Ads of door te adverteren op muziekblogs. Je kunt een artikel laten schrijven over jezelf of een betaalde plek krijgen op een website waar veel potentiële fans komen. Let wel op: betaalde promotie werkt het best als je al enige fanbase hebt. Start je net en heb je maar een paar volgers of streams? Dan kan het averechts werken en niet de gewenste indruk maken.

Je Google Knowledge Panel claimen als artiest

Een belangrijk aspect van zichtbaarheid is het Google Knowledge Panel. Dit is dat paneel met jouw informatie dat rechts van de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen jouw naam zoeken. Het hebben van zo’n Knowledge Panel wekt een professionele indruk, en mensen denken vaak dat je “verified” bent als artiest.

Wil je weten hoe je dit kunt claimen? Bekijk de video van Stewart Vickers hieronder, waarin hij stap voor stap uitlegt hoe je dit kunt aanpakken. De video duurt een half uur, maar biedt waardevolle tips over SEO voor artiesten.

Het Knowledge Panel kan bijdragen aan je personal branding en professionaliteit. Door dit te claimen, krijg je controle over wat Google toont wanneer mensen op jouw naam zoeken. Zorg er wel voor dat je andere SEO-aspecten op orde zijn, zoals links naar je social media-profielen en officiële website, zodat Google je makkelijker herkent als relevante artiest.

Conclusie: Google als essentieel onderdeel van je artiestenstrategie

Google biedt artiesten enorme mogelijkheden om zichtbaar en vindbaar te worden. Of je nu kiest voor organische of betaalde zichtbaarheid, je online aanwezigheid kan het verschil maken tussen onbekend blijven en doorbreken. Zie Google als een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie en zorg ervoor dat je consequent bezig bent met je zichtbaarheid.

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad om Google effectief in te zetten voor jouw carrière. Vond je dit een waardevol artikel? Laat het me weten en blijf ThaMusicMix volgen voor meer handige tips!

Bax Music | De specialist in Muziekinstrumenten

Conclusie

Aan de hand van dit artikel en de video is het dus mogelijk om een krachtig knowledge panel te krijgen in Google. Dit met links naar bijvoorbeeld Amazon, Crunchbase, Wikibase, IMDB en andere resources. Allemaal stuk voor stuk krachtig om je te helpen met je personal branding met je Google als artiest.

Deze post is op 02 november 2024 geactualiseerd (voorzien van nieuwe informatie)

Voor jou het allerbeste (geheel gratis)

Ontvang 12 tips in je mail in 12 weken

Tips waar je elke week mee uit de voeten kan. Zo krijg je 12 emails van ons op logische volgorde, zodat je elke week iets kan verbeteren en perfectioneren. Een soort coachingstraject van 3 maand zonder sociale verplichting – super chill, toch? 

* Zorg ervoor dat je deze informatie niet mist. Het zou jammer zijn als je collega artiest juist wel zijn/haar marketing goed voor elkaar heeft en daardoor meer streams krijgt dan jij. Het komt natuurlijk te voet en gaat te paard.

Compenseer
voor je CO2-uitstoot

Waardeer je dit artikel? Sta dan even stil bij je CO2-uitstoot of gun mij een koffie.

*ThaMusicMix ontvangt geen commissie o.i.d. op jouw CO2 compensatie. Het is gewoon een belangrijk onderwerp.