Kennis is macht. Een statement die je wellicht vaak hebt gehoord. Hoe kan jij ervoor zorgen dat jij veel kennis vergaard op de juiste manier, zodat je een betere artiest, producer, songwriter of manager wordt in de wonderbaarlijke wereld van muziek? Dat is een goeie vraag, toch?
Wat ga jij mij vertellen!? (auteurs van ThaMusicMix)
Wie zijn jullie bij ThaMusicMix om ‘mij’ te vertellen wat ik moet doen? Hebben jullie wel eens succes gehad of iets dergelijks.
Dat is een prachtig statement en een sterk verhaal. Was jouw wiskundeleraar de beste wiskundige in de wereld? Was de manager van Kanye de beste producer ooit geleefd? Kan Kees de Koning piano spelen? Mocht je het nu nog niet doorhebben: het antwoord op je vraag is niet ja.
Wij zijn rijk aan ervaring en kennis én als we dat niet hebben raadplegen we specialisten, zodat we jou als lezer en muziekfanaat de juiste kennis kunnen verschaffen. En dat geheel gratis? Veel mensen zeggen dan: niks is gratis, wat zit erachter? ThaMusicMix is een passieproject dat wordt bekostigt door Ing. J. van Achteren, BSc. Al worden kleine donaties wel gewaardeerd, zodat TMM advertentievrij (kan) blijven. Dit kan door op de knop te klikken onderaan in de footer. Was die titel voor zijn naam nou echt noodzakelijk? Ja. Heeft genoeg geld gekost ;-).
Specialisten kunnen (veelal gratis) artikelen schrijven in ruil voor online zichtbaarheid, een sterke backlink naar hun website en naamsbekendheid.
Mindset is key
Ja ja, het komt toch overal weer terug. Of je graag manager wilt worden, songwriter, artiest, producer of platenbaas: je komt nergens zonder een sterke mindset. Nu hoef je niet per se een tweede David Goggins te zijn, maar je moet wel over een gezonde lading discipline beschikken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe doe je dit dan?
Dit soort artikelen en guides schrijven kosten voor ons soms een aantal dagen. Zo moet je het één en ander onderzoeken, uitwerken en daarna soms laten controleren. In de week dat wij deze guide schreven kwam deze podcastaflevering van Burstimo uit. Nu volgen wij ze al een aardige tijd, omdat ze affiniteit hebben met muziek op marketingniveau.
If you’re stuck on a problem, don’t sit there and think about it; just start working on it
Mark Manson
Welk pad naar succes je gaat behandelen: één ding is zeker: je zal tegen een motivatieprobleem aanlopen. Motivatie bestaat eigenlijk helemaal niet. Persoonlijk geloof ik ook niet zo zeer in ‘happiness’. Je moet niet alleen gaan focussen op geluk en jezelf altijd maar gelukkig te moeten voelen. Zorg ervoor dat je je jezelf dagelijks trots maakt. Trots zijn op jezelf is belangrijker dan dat je je gelukkig voelt. Hoe gek dat wellicht klinkt.
Vind een mentor en bouw aan je netwerk
Vind iemand die hetgeen wat jij wilt bereiken al heeft bereikt. Dit kan op artiest niveau, maar ook op management niveau. Sommige mensen zullen je gratis willen mentoren en coachen, anderen willen er juist een vergoeding voor.
Het kan ook goed zijn en motiveren om te horen van je mentor dat je het juiste doet. Als je alleen maar bezig bent met je statistieken op social media – zoals engagement, watchtime, audience, volgers, etc – dan kan het zijn dat je hierin doorslaat. Dit hebben we geregeld voorbij zien komen. Daarna durven artiesten niet meer wat te plaatsen. Soms wacht de artiest op het perfecte moment om te releasen. Een coach/mentor kan je hierbij helpen. Zij beschikken vaak al over de juiste kennis.
Verder is netwerken erg belangrijk. Als je een groot netwerk hebt kan veel meer contacten leggen met mensen of bedrijven die je verder (kunnen) helpen. Vroeg je mij dit een aantal jaar geleden, dan zou ik zeggen dat je netwerk niet zo belangrijk is. Met de tijd heb ik ingezien hoe belangrijk het is om met je bedrijf te bouwen aan je netwerk – én dit is ook goed voor jou als artiest.
Kleine kennis blauwdruk: dit ga jij onderzoeken (stappenplan)
Als je nieuwe dingen leert kan het soms helpen om een helicopterview te hebben van de onderwerpen. Wat valt er eigenlijk te leren en wat moet je nou onderzoeken? Er is niks mis met leren hoe je moet leren.
Stel je zou nu graag jezelf willen leren programmeren, zodat je over 2 jaar een nieuwe baan kan vinden. Hoe pak je dit aan? Gaandeweg kom je allemaal nieuwe begrippen tegen. Dit kan jij allemaal zelf ‘herontdekken’, maar het is veel praktischer als je gewoon een simpel stappenplan volgt met welke kennis je allemaal moet hebben opgedaan in plaats van maar eens te zien wat je allemaal moet gaan doen.
Veel mensen vragen zich af of het allemaal nog wel zin heeft (artiest worden uitzichtloos?). Muziek maken is nog nooit zo toegankelijk geweest, maar het kan soms lastig zijn om op te vallen in de massa. Helemaal nu kennis overal te vinden is. Gaandeweg zijn er veel mensen die indirect geld verdienen aan jouw muziek. Veel hiervan hebben mooie tools of gewoon veel ervaring hoe ze dit zo makkelijk mogelijk kunnen maken voor jou. Daar kan jij gebruik van maken. Nu zeg ik niet dat artiest worden per definitie uitzichtloos is, maar een klein startkapitaal van zo’n €500,- euro is zeker wel nodig en €2500,- als je een leuk begin wilt maken.
1: Platenlabels of muzieklabels
Hoe je het wendt of keert; je krijgt altijd wel te maken met platenlabels. Het is belangrijk dat je weet wat ze precies (voor je) doen. Zelfs als je een independent artiest wilt zijn, want dan moet je het zelf allemaal doen. Daarom kan het goed zijn om je ook te verdiepen in een muzieklabel starten.
Want: wat doet een platenlabel/muzieklabel eigenlijk voor je? Als je dit weet, weet je beter welke taken je op moet pakken. In het bovenstaande artikel staat ook wat meer over de business kant van het muziekmaken. Zo komen de kosten aan bod om een platenlabel te beginnen en weet je dus waar de kosten vandaan komen.
2: Het komt op je pad: muziekcontracten kennis
Krijg je royalties, heb je te maken met recoupment? En is dat dan op werkelijk berekende prijs of juist naar verhouding? En heb je dan ook iets met PPD? Jup, niets is handiger dan een basiskennis van muziekcontracten te hebben. Daarom kan het goed zijn om je daarin te verdiepen en te kijken naar de valkuilen.
In die guide staan veel algemene kennis zaken uitgelegd, maar hameren wij er zeker op om gewoon een jurist in te schakelen om je hierbij te helpen. Ja, dit kan wat geld kosten, maar het is het zeker waard. Veelal krijg je ook een som geld wanneer je tekent bij een label. Je wilt dat je niet genaaid wordt wanneer je onder de vleugels van een label valt. Muziek is je passie en alles eromheen vind je maar niks. Of je wilt zelfs een flinke boost geven aan je carrière.
3: Producen in samenwerking of zelf producen
Muziek moet worden gecomponeerd. Zo moeten alle sporen worden samengevoegd tot één track. Dat moet allemaal naadloos in elkaar opgaan. Enkele van deze sporen zijn:
- Zang / stem
- Instrumenten
- Loops
- Samples
- Drums
- Hi-Hats
Als je wel of niet zit te denken of je een producer worden wilt, is het goed om wat basiskennis te hebben. Wil je wel de focus leggen op het produceraspect, dan zijn de andere onderwerpen ook zeker van belang. Het behoort volgens ons allemaal tot de basiskennis van muziek vanuit een geldverdienperspectief. Een mooie instapper is onze blog die 21 onderwerpen uit de opleiding tot producer behandeld.
Een leuk voorbeeld is Taylor Swift. Zij neemt vaak zelf haar muziek op om ermee te experimenteren. Hier zie je een Reddit post over de geschiedenis van Taylor Swift’s producers. Daarna komen er dus (professionele) producers te pas die dit dagelijks doen en gewoon veel ervaring hebben. Muziek is niet echt tastbaar en het enige waar je het mee moet doen (in de meeste gevallen) is geluid. Dan is het belangrijk dat het goed klinkt.
4: Rapper of artiest worden doe je zo
Om specifieke vindbare content te schrijven behandelen we hierin hoe je een rapper worden kan, maar het heeft gewoonweg veel overlap met alle soorten van artiest zijn. Zo is je mindset ontzettend belangrijk en dit wordt echt enorm onderschat. Daarnaast is gezond leven en een ritme in je leven key.
Vervolgens is het voldoende basis kennis hebben een pre. Ook al ga je het op een gegeven moment allemaal uitbesteden aan mensen die hier beter in zijn, is het goed als je hun ’taal’ kan spreken. Zo komt hetgeen wat jij in je hoofd had om over te brengen met muziek veel beter naar voren.
5: Personal branding: jezelf op de markt brengen
Branding is een subtak van marketing. Hierover hebben wij een artikel geschreven hoe je je marketing als solo artiest kan regelen én wat daarbij belangrijk is. In de onderstaande video legt The Futur uit hoe belangrijk personal branding is voor een artiest en wat daarbij de resultaten zijn (spoiler: Yayoi Kusama is de best betaalde artiest in de wereld).
Jezelf zien als merk werkt op drie niveaus: functioneel, emotioneel en expressief. Dit wordt meer uitgelegd in de artiesten guide. Tip: sommige werken het merktemplate uit (goed) en zetten dit vervolgens op hun website (fout). Niemand gaat het lezen om eerlijk te zijn. Zo zijn ver veel verschillende manieren voor je muziek promoten met content.
Het is belangrijk dat je als artiest consistent bent: overal dezelfde profielfoto, overal dezelfde uitstraling, wat herkenning in je album en kleding en consistente normen en waarden. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze je leren kennen. Dit moet niet allemaal ‘fake’, je moet natuurlijk wel gewoon jezelf zijn en blijven, maar wel op een consistente manier.
6: Aantal kleine tips voor jou als musicus
Als afsluiter voor de onderzoek blauwdruk willen wij je nog een aantal laatste tips geven. Zo moet je soms oppassen voor marketingbureaus, kan je meer uit Google halen als artiest (credibility), is en blijft duurzaamheid belangrijk en delen wij onze ervaring met artiesten voor videoclips.
Een gewaarschuwd artiest telt voor twee
Pas alsjeblieft op als je gaat samenwerken met een marketing agency. Sommige kopen namelijk fake streams, zodat je het gevoel hebt dat ze echt iets voor je betekenen. Zij doen dit, omdat ze bang zijn dat je ontevreden bij ze weggaat. Als je dan de overstap maakt naar een ‘echt’ marketingbureau – één die je eerlijk verteld dat zij je niet alles kunnen garanderen (wat de werkelijkheid van marketing is) – zullen ze erachter komen dat je links wordt gelaten door het algoritme van social media kanalen en van Spotify.
Google is je vriend
Andere online marketing bureaus zetten zich volledig in op blogs. Hierover hebben wij een artikel geschreven: Google gebruiken als hefboom als artiest (leverage). Dit is nog steeds erg krachtig, maar niet om volledig op te focussen. Zo kan je bijvoorbeeld wat websites benaderen om wat te schrijven over je album. Dit (nieuws) artikel komt dan uit op de dag van de release. Zo krijg je meer tractie.
Achtergrond in de Online Marketing: SEO
Mijn werk is online marketing endus onder andere SEO (soms iets met blogs). Dit werkt super goed en het is erg krachtig, maar het is niet dé oplossing voor artiesten als ik eerlijk ben. ThaMusicMix draait bijvoorbeeld voornamelijk op SEO (bezoekers vanuit Google).
Duurzaamheid en CO2-uitstoot
Een ander belangrijk onderwerp is sustainability – ofwel duurzaamheid. Als artiest stoot je aardig wat uit zonder dat je het door hebt. Je wilt dat veel generaties nog kunnen genieten van jouw muziek. Daarom is CO2-uitstoot verminderen als musicus een belangrijk onderwerp. ThaMusicMix draagt hier ook haar steentje aan bij. Op deze website kan je bomen planten om voor je CO2-uitstoot te compenseren – maandelijks al vanaf 5 euro, nadat je dit hebt berekend. Hoe gaaf is het dat door deze website jaarlijks 100 tot 200 mensen worden aangespoord om bomen te planten? Dat alleen al is de reden om hiermee door te gaan.
ThaMusicMix krijgt hier GEEN enkele vorm van vergoeding of compensatie voor. Er zit dus geen affiliate achter of iets dergelijks. Al ben je wel vrij om ons te verassen met een lekker kopje koffie door te doneren onderaan de pagina.
Videoclips schieten
Jamie is mede-eigenaar geweest van een mediabedrijf. Samen met twee compagnons maakten ze videoclips voor artiesten. En.. Videoclips schieten met sommige artiesten is echt een hel… Muziek is iets wat ik prachtig vind, maar veel artiesten hebben een hoge eigendunk. Het is juist sterk om jezelf te zijn op social media, maar er is zeker niets mis met een beetje ‘humble’ zijn. Uit onze ervaring zijn deze artiesten verder gekomen dan arrogante artiesten – al zitten er wat uitzonderingen tussen. Groot denken is goed, maar dat kan ook op een bescheiden manier.
Grote spelers: doe je research
Een quote uit het nummer ‘Middle Child’ van J. Cole heeft mij echt aan het denken gezet: ‘I studied the greats i’m the greatest right now‘. In een interview licht hij toe hoe hij de songteksten van andere artiesten op zijn muren plakte om daarna volledig te focussen op rijmschema’s analyseren. Wij zijn van mening dat dit mogelijk is op veel meer vlakken van muziek, maar waar moet je eigenlijk zoeken?
Social media marketing is helemaal niet nodig
‘Ja, maar Rihanna deed het ook zonder social media marketing en zij is echt supergroot geworden‘. Jup, er zullen altijd wel uitschieters zijn, maar het heeft voor een hele grote groep artiesten wel gewerkt. Meer dan je zult denken. Elke dataset kent wel haar outliers, maar het is goed om deze artiesten onder de loep te nemen. Het is een formule. YouTuber MrBeast zei ooit: ‘als ik alles opnieuw zou moeten doen zou ik net zo succesvol worden op YouTube‘. Hij weet hoe het spelletje werkt.
Binnen Nederland
Lijst van de Quote van de rijkste artiesten uit Nederland uit 2016 – beetje outdated, maar ook hier zit wel wijsheid in waar wij iets van kunnen leren.
Binnen Nederland willen we liever geen namen noemen. Wat we aanraden is om eens te kijken naar de huidige top 40 van Nummers die nu populair zijn in Nederland. Schrijf op hoe lang de intro duurt, wat gebeurt er de eerste 30 seconden (want pas dan telt het als een stream en betaald Spotify). Wat stralen ze uit, waar gaat het nummer over, in welk grondtoon – ofwel ‘root note‘ – is het nummer. Vaak is het één van deze vier:
- G major
- C major
- D major
- A major
Kijk ook hoe het imago van de artiest eruit zien en hoe ze hun social media aanpassen, zoals het upload ratio. Bijvoorbeeld: 25% achter de schermen 25% opnames in de studio en 50% memes.
Buiten Nederland
Laten we eens 9 mensen buiten Nederland onder de loep nemen om te kijken wat we van ze kunnen leren – of wellicht anders zouden doen dan zij. Zo spijkeren wij wat bij aan onze kennis.
Jonny Shipes
Jonny Shipes is ondernemer en de CEO van Cinematic Music Group. Shipes wordt gezien als een muziek entrepreneur die credits heeft voor het ontdekken van een aantal bekende artiesten:
- Nipsey Hussle
- Smoke DZA
- Joey Bada$$
- Sean Kingston
Als je wat zoekt op Google en YouTube zal je aardig weinig tegenkomen. Voor ons is Shipes wel een sterke bron van kennis. Er is een interessante reddit post van Shipes waarin hij een AMA doet (ask me anything). Daar spreekt hij over hoe belangrijk airplay op de radio is om groot te worden en dat je als muzieklabel een goed team moet hebben (en waaruit deze bestaat). Doe je research.
Scooter Braun
Scooter Braun is een muziek executive die past op het lijstje van grote namen in de muziekwereld. Hij is artiest- en talentmanager die grote namen heeft gemanaged, zoals:
- Justin Bieber
- Kanye West
- Lil Dicky
- Ariana Grande
- Demi Lovato
Tegenwoordig nemen veel artiesten afscheid van Braun en is hij zelfs gestopt als artiestenmanager. Hij kocht de master opnames (rechten) van Taylor Swift. Dit is dan ook de reden dat Taylor 6 albums opnieuw liet opnemen. Zo heeft Taylor eens in een interview laten vallen hoe hij haar soms treiterde. Wat kunnen we hiervan leren? Scooter was toch best wel een succesvolle artiesten manager die in een korte tijd veel heeft verloren.
Troy Carter
Troy Carter is een bekende muziek manager. Iemand die mede verantwoordelijk is voor de rise van Lady Gaga. Ooit was hij een tijdje de ‘Global Head of Creator Services’ bij Spotify. Hij heeft Lady Gaga groot gemaakt door middel van social media. En dat zonder een grote zak met geld.
I asked myself: how do we break an artist when we don’t have radio, can’t get videos on TV, and records weren’t selling particularly well at that time? We had to do things differently.
Troy Carter
Troy staat aardig bekend om het vinden van talent. Hij heeft er een neusje voor en is erg scherp op dit proces. Hoewel hij nu meer een tech startup investeerder is, kunnen we op artiest manager niveau veel van zijn kennis leren.
Dr. Dre
Dr. Dre wordt gezien als een legendarische producer en composer. Hij is krachtig in innoveren en kansen zien. Iets wat wij erg waarderen is dat hij humble en low key is. Een man die altijd in de studio te vinden is. Dre is perfectionistisch. Zo heeft hij een bar van Bishop Lamont meer dan 100x opnieuw laten opnemen (bizar).
Het langst dat ik uit de studio ben geweest in 27 jaar is twee weken.
Dr. Dre
Zijn perfectionisme is iets wat een grote valkuil is voor hem. Veel artiesten zijn bij hem weggegaan, omdat het veelte lang duurde voordat Dre het album af had en releasete (uitbracht). Waar Dre wel om bekend staat is dat hij ‘influential’ is en zijn releases op hoge niveau is. Hij begrijpt artiesten en de ‘sound’ waarna ze op zoek zijn en nodig hebben.
Kanye West
Kanye is begonnen als producer en is later bekend geworden als artiest. De carrière van Ye kent zo haar ups en downs – maar is wel ontzettend interessant. Om groot te worden heeft Kanye destijds veel geld geïnvesteerd in zijn branding, zoals videoclips (Through The Wire is een mooi voorbeeld).
Samen met Jay-Z heeft hij de omslag meegemaakt van fysieke Cd’s en platen verkopen naar streaming platformen. Het was zo ontzettend belangrijk dat je hier goed op inspeelde wilde je relevant blijven. En Kanye is al bijna 20 jaar nog steeds relevant. Erg bekend om zijn sample technieken, elke album weer een nieuwe ‘genre’ / ‘vibe’.
Mark Ronson
Mark Ronson werkt voornamelijk als producer. Verantwoordelijk voor een van de best verkochte albums van Amy Whinehouse (Back to Black) en veel andere grote namen. Denk aan Jay-Z, Dua Lipa en A$AP Rocky. Ronson is ontzettend getalenteerd als je het ons vraagt – met een bak aan ervaring – en hij heeft ‘de formule’ onder de knie. Op Apple TV is een prachtige mini serie met hem te zien waarin hij veel kennis deelt. Daarin behandeld hij: Auto-tune, samplen, reverb, synths, drum machines en distortion – maar dan met de ervaring en in de flavor van Ronson.
Om eerlijk te zijn heb ik Ronson pas ontdekt toen zijn ads op mijn Instagram terecht kwamen. Hij verkoopt zijn cursus op BBC Maestro – net zoals andere grote namen, zoals Edgar Wright en Gary Barlow.
Max Martin
Max Martin is nog iemand die erg goed is in ‘de formule’. Iemand die wel een voorbeeld is voor velen van ons. Redelijk onbekend, maar één van de meest succesvolle mensen in de muziekwereld. In de onderstaande video wordt de data geanalyseerd van alle nummers die hij geschreven heeft en in welk jaar. Hoe lang was een intro gemiddeld in 2005? En in 2010? Enkele voorbeelden van zijn nummers zijn:
- Can’t Stop The Feeling – Justin Timberlake
- Blinding Lights – The Weeknd
- Baby One More Time – Britney Spears
Intro’s moeten kleiner en daar kwam Max Martin snel achter en speelde daar goed op in. Iets wat je iets van kan leren. Binnen 7 seconden komt er iets ‘interessants’, bij 25 seconden ook en bij 30 seconden ook. Waarom? Omdat Spotify past betaald na 30 seconden luisteren. Daar ‘bouwt/werkt’ Martin naartoe.
De ‘koning’ van de popmuziek schrijvers. Data journalist Chris Dalla Riva helpt mee met het analyseren van de dataset omtrent Max Martin. Al met al een hele waardevolle video die het zeker waard is om te bekijken.
Lucian Grainge
Als persoon weten we niet veel over Lucian Grainge, want hij wordt over het algemeen best wel gehaat. Alleen valt hier ook weer wat van te leren. Grainge is de Chairman en CEO van Universal Music Group. Deze heb je vast wel eens voorbij zien komen. Hier zitten grote namen bij, zoals:
- Taylor Swift
- Eminem
- Lady Gaga
- Billie Eilish
- The Weekend
- Drake
- Ariana Grande
De een ziet hem als een zachtaardige man die geeft om zijn artiesten. De andere beschrijft Lucian als een gehaaide zakenman. Hij wordt door artiesten over het algemeen gezien als een succesvolle leider die het fundament voor popmuziek heeft gelegd in de wereld van de muziek industrie. Dus: doe je research.
Must-read boeken over muziek maken
Doe je research. Je moet niet alles opnieuw uit willen vinden. Er zijn al zo veel ‘blauwdrukken’, ‘stappenplannen’ en ‘formules’ die aantonend werken. Lezen is iets wat ik altijd al leuk heb gevonden. Je kan er veel van leren en het gaat vaak net wat dieper in op de stof op een gestructureerde manier. Dat is met een YouTube video vaak net wat anders. Daarom is dit een onmisbaar hoofdstuk in deze guide.
Wij kennen zo veel producers die het allemaal zelf maar doen en als je vraagt wat voor mixing chain ze gebruiken is het allemaal ‘op gevoel’. Dat is goed als je mix perfect is, maar je mist dan de kennis om de productie te perfectioneren. Want je gevoel zegt niet zo gek veel meer en je track klinkt ruk in bijvoorbeeld je auto. Of de track mist net die ‘oempf‘. Hieronder staan een paar boeken opgesomd:
- David Byrne – How Music Works (isbn: 9780857862525)
- Mike Senior – Mixing Secrets for the Small Studio (isbn: 9781138556379)
- W. Oltheten – Mixen met impact (isbn: 9789082845693)
- Pat Patisson – Writing Better Lyrics (isbn: 9781582975771)
- Jan van der Plas – De Muzikantengids 7e editie (isbn: 9789492869975)
Zijn dit de allerbeste boeken? Dat is subjectief. Voor mij waren ze erg waardevol. In totaal zijn deze boeken 1835 pagina’s aan leesvoer. Als je iets meer dan 5 pagina’s per dag leest heb je alle deze boeken binnen een jaar uit. In totaal kosten de boeken €162,69 samen. Geloof ons: dit is je investering zo waard. Vooral het boek van Jan van der Plas en Mike Senior over mixen in een kleine studio waren voor mij ontzettend interessant, maar al deze boeken zijn één voor één echt ontzettend waardevol.
Als je boeken interessant vind is er een uitgebreidere blog over essentiele boeken over muziekproductie op deze website te vinden. Daarin worden de boeken ook wat meer toegelicht. De onderstaande links bevatten geen affiliate links en ThaMusicMix is niet gesponsord door deze schrijvers of uitgevers.
Vond je dit een waardevol artikel? Overweeg dan om wat te doneren onderaan de pagina of om een boom te planten ter compensatie van je CO2-uitstoot.