Geen eigen label – wel Online Marketeer
Heb jij een succesvol label Jamie? Eeehm nee. Wel heb ik veel ervaring met uitstraling en het in de markt brengen van andere bedrijven. Ik ben namelijk (technisch) Online Marketeer – met name SEA en SEO. Ik heb veel affiniteit met muziek en het leek mij zelf ook altijd gaaf om mijn eigen label te beginnen. Dit is later een mediabedrijf geworden, maar daar ben ik een aantal jaar geleden uitgestapt – dus ik heb nooit alleen of samen besloten voor een muziek label starten.
Hoewel ik dus niet zelf een label bezit ben ik wel de juiste persoon die wat zaken voor je kan verduidelijken.
Heb je haast? Scroll gelijk naar de kosten.
Ik zal proberen de kosten voor de eerste drie maand onder de €333,- te houden, zodat het toegankelijk blijft. Dit zou genoeg moeten zijn om je label van de grond te krijgen en je kosten te dekken. Verder in deze guide zal je zien dat het ook kan met €10.000, maar dan zit je al veel verder in je traject.
Wat doet een platenlabel of muzieklabel
Wat is een label en wat doen ze eigenlijk voor een artiest? Een label helpt met het maken, uitgeven en promoten van de muziek van de artiest. Dit kan een artiest allemaal zelf wel doen, maar dan wordt zijn of haar focus weerlegt. Er komen ineens allemaal andere zaken en benodigde vaardigheden bij kijken. Ik zou een artiest ook niet gelijk een label aan of afraden. Zo zijn er een breed scala aan platenlabels in Nederland voor verscheiden Nederlandse artiesten.
Een label krijgt tussen de 50% en 90% van de inkomen van een artiest. Nieuwe artiesten krijgen vaak maar 10% tot 16% van de sales. Duidelijk en overzichtelijk opgesomd is dit wat platenlabel kan doen voor een artiest:
- Ze maken je muziek beter (studio, collabs, mixing/mastering)
- Ze zijn beter in PR (label’s social media, connecties, etc.)
- Ze helpen met de distributie
- Ze helpen je om ‘groot’ te worden
- Ze zorgen voor je credibility
Je komt geloofwaardiger over als artiest als je bij een (goed) label zit aangesloten. Francis Moore van IFPI zegt dat het zo’n 1.3 miljoen euro kost om een nieuwe artiest door te laten breken. Toen ik nog muziekvideo’s maakte voor artiesten sprak ik wel eens met de eigenaar van theaterzalen en hun marketing team. Zij gaven aan dat de meeste ‘bekende’ artiesten nu allemaal groot zijn geworden op deze manier.
Een label pakt wel een ‘boel’ van je inkomen, maar vergis je er niet in: ze hebben ook veel kosten. Marketing campagnes zijn niet gratis en slurpen vaak budget. Hierin neemt een label haar risico, want: wat als het niet aanslaat?
Begin met een Minimal Viable Product (MVP)
Wil je je boterham verdienen met je eigen platenlabel of muziek label starten? Of doe je het puur voor de status en de story. Dat is een groot verschil. Ga je voor het laatste, dan kan je deze paragraaf gewetenloos skippen. Overweeg je wel om hier je boterham mee te verdienen? Begin dan met een MVP. Uiteindelijk moet je label geld verdienen.
Je kan wel 3 maanden lang je label perfectioneren, maar dat is zonde van je tijd als het dan uiteindelijk niks wordt. En ik hoor je denken ‘ja, maar Jamie ik ben anders dan de rest’. Prima, dan doe jij het lekker niet.
En dan achteraf zeggen: ‘Nee het is niks geworden, maar ik heb wel super veel geleerd’ – been there done that. Kijk maar waar je je goed bij voelt. Daar komt bij dat je ‘data’ krijgt waar je wat mee kan en je sneller ontdekt of dit wel bij je past. Zo ga jij snel vooruit wanneer jullie je muziek label starten.
Gun jezelf weinig tijd
Begin nu – of zet je wekker om een uur of 7 ‘s ochtends – en zeg tegen jezelf: wanneer ik ga slapen is mijn muzieklabel operationeel – of zijn alle afspraken om hem operationeel te maken gemaakt. Denk aan:
- Contracten
- Logo
- Inschrijving KVK
- Geregistreerd domeinnaam
- Zakelijke e-mail
Afspraak bij de KVK is zo gemaakt online. Ben je alleen? eenmanszaak. Ben je met meerdere? VOF. Wordt je groter en wil je je risico’s beperken? B.V. Je streeft er altijd naar om een B.V. holding structuur te krijgen. Dan ben je niet meer persoonlijk aansprakelijk. Alleen worden je opstartkosten en de boekhoudkosten dan een stuk hoger. Notaris en meerdere B.V.s enzo…
Wat is een MVP
Misschien ook wel handig om te weten. MVP is een Engelse afkorting dat staat voor ‘Minimal Viable Product’. Dus wat is het minimale dat je nodig hebt om te starten met je label? Goede uitstraling, telefoon of mail en een paar getekende artiesten (dus een goed contract). Hieronder is een video in het Engels te zien die dit concept duidelijk uitlegt onder de 3 minuten.
I studied the greats I’m the greatest right now
Als je wel eens Amerikaanse hip-hop luistert heb je deze line vast wel eens gehoord. Afkomstig van het nummer ‘Middle Child’ van J. Cole. Dit is precies wat jij en ik gaan doen, want: wie zijn de grote spelers in Nederland en hoe verdienen zij hun boterham? Wat maakt ze uniek? Wat doen ze allemaal voor hun getekende artiesten? Stel jezelf deze vragen in je vooronderzoek. Je muziek label starten moet gewoon op een goed voorbereide manier.
Je kan proberen om met een aantal in contact te komen voor tips of advies. Dan trakteer je ze op een kopje koffie. Als je dit een waardevol artikel vond kan je onderaan dit artikel een kleine donatie doen. Zo kan ThaMusicMix dit soort content blijven schrijven.
Hoe verdient een label geld
Hoe verdient een muzieklabel geld? Winst is meestal verdeelt onder de label en de artiest. Er zijn 4 manieren hoe muziek labels geld verdienen – wellicht iets andere naamgeving hier, maar het komt op hetzelfde neer:
- Standaard deal
- Distributie deal
- Netto Winst deal
- Overhead kosten deal
Is een platenlabel winstgevend? Ja, het kan winstgevend zijn. Alleen is het niet eenvoudig om op dit punt te komen. Wel zijn de grotere labels allemaal winstgevend – maar hebben ze wel de grootste artiesten onder hun vleugels. Die zijn al bekend en hebben al een naam.
Stappenplan: zelf een muziek label starten in 2024
Een website, boekhoudsysteem, boekhouder en wellicht een CRM-systeem zijn echt super voor je leadmanagement en procesmanagement, maar waarom zou je dit allemaal opzetten als je toch nog niks verdient met je label? No offense natuurlijk. Zorg er eerst voor dat je wat optredens kan regelen en gebruik dat geld later om zaken goed aan te pakken.
Je uitstraling is het meest belangrijk, maar daar heb je nog niet per se een website voor nodig. Zou ik een label starten, dan zou ik die wel maken. Waarom? Ik maak dagelijks websites, run wekelijks ads en houd me geregeld bezig met SEO. Ik ben voornamelijk Online Marketeer. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Dat is voor iedereen anders.
Item | Voorkeur v. Jamie | Kosten | Soort |
---|---|---|---|
Domeinnaam | Vimexx | €5,- | Jaarlijks |
Hosting / email (goedkoop) | Vimexx / M365 | €10,- | Jaarlijks |
Distro | Amuse / Distrokid | €60 / €21 | Jaarlijks |
Boekhoudsysteem | MoneyBird | €0,- / €14,- | Maandelijks |
Zakelijke bank | Knab | €0,- / €7,- | Maandelijks |
Inschrijven KVK | – | €75,- | Eenmalig |
Ontwerpen logo | Fiverr | €45,- | Eenmalig |
Artiest manager contract | voorbeeldcontract.nl | €26,- | Eenmalig |
Voor we het stappenplan aftrappen laat ik een samenvatting zien van de kosten hierboven. Alles is opgeteld ben je maximaal zo’n €242,- kwijt (hoppa, onder het budget!). Zo weet je globaal wat je kwijt bent. Daarna zou je elke maand zou je maximaal €27,25 kwijt zijn als je dit een beetje aanhoudt.
((5+10+60) / 12) + 14+7 = €27,25
Jaarlijkse kosten worden gedeeld door de maanden.
Hou er rekening mee dat het allemaal niet perfect hoeft te zijn. Voor onze zaak maken wij gebruik van een prachtig CRM-pakket. De jaarlijkse kosten van dit systeem is al 10x zo hoog als het oprichten van zo’n platenlabel als deze. Het komt allemaal wel met de tijd. Begin klein, maar begin wel. Niet wachten met uitstellen.
1: Regel je (online) randzaken
Belangrijk is je uitstraling, maar sta ook daar niet te lang bij stil. Regel een domeinnaam. Wij hebben de meeste websites en domeinen staan bij Vimexx. Goede, snelle klantenservice en support. En redelijk betaalbaar. Een domeinnaam kost je daar zo’n €5,- euro per jaar en is het eerste jaar haast gratis. Pas wel op dat je niet een ‘gratis’ .online domein meebesteld. Deze verleng je voor €20,- per jaar: zonde…
Webhosting en e-mail
Met een (goedkope) webhosting kan je je website draaien en je e-mail. Deze kost zo’n €10,- per jaar. Prima voor de beginfase. Later raad ik aan om je mail bij M365 te leggen of uit te laten besteden bij een IT partij. Nu is dat laatste wel interessant voor je in dit stadium, want: ‘[email protected]’ of ‘[email protected]’ is professioneler dan ‘[email protected]’ o.i.d.
Social media
Verder maak je je socials aan, zodat jou naam overal staat geregistreerd. Denk aan Instagram, TikTok, Facebook, etc. Ook al doe je er in het begin niets mee. Zorg dat je moeilijke wachtwoorden gebruikt, gebruik overal waar mogelijk 2FA en sla je wachtwoorden op in een veilige omgeving. Hetzij KeePass, Bitwarden of LastPass. Ga hier veilig mee om.
Als laatste fix je je contracten. Als je artiesten gaat werven is het belangrijk dat ze tekenen onder de juiste voorwaarden. Zo kom je later niet op de koffie. Dit is niet alleen goed voor jezelf, maar ook zeker voor de artiest. Na wat zoeken kwam ik veel gratis templates tegen: een goede basis.
Platenlabel contracten regelen
Ook zal ik dat je een template kan kopen op voorbeeldcontract.nl. Je moet zelf even kijken of dit de goede is. Bespaart je toch flink wat tijd en later besteed je het waarschijnlijk toch uit bij een jurist. Wij waren destijds 1500 euro kwijt voor onze voorwaarden en andere contracten, zoals een SLA. Maar wij zitten in een andere bedrijfstak.
2: Regel promotiemateriaal
Foto’s, video’s. Ken je iemand met een DSLR camera die je mag lenen? Mooi meegenomen. Anders is je smartphone een prima tussenoplossing. Later ga je dit toch uitbesteden. Je kan veel zelf, maar het resultaat is niets in vergelijking tot hetgeen wat een professional doet – iemand die dit dagelijks doet.
3: Meldt je aan bij een distro
Mijn voorkeur: Amuse of Distrokid. Wellicht zijn er nog een tal van andere goede distro’s, maar met deze twee heb ik ervaring. Zelf vind ik Amuse wel fijn, omdat je daarmee net wat overzichtelijker al je artiesten kan managen. En ik vind het krachtig dat Amuse ook een gratis mogelijkheid heeft voor uitgeven voor artiesten die dat niet kunnen/willen betalen. Maar Distrokid is ook een mega goede distro. Sta er niet te lang bij stil in je beginfase. Perfectioneren doe je later maar.
4: Afspraak maken bij de KVK
Je moet natuurlijk een bedrijf zijn wil je inkomen genereren. We gaan dit niet illegaal doen. Een afspraak is zo gemaakt en kost je tegenwoordig zo’n €75,-. Vroeger toen ik jong was betaalde ik net geen €50,-. En ik ben van 1999 – besef.
Verwacht niet te veel van KVK, want het stelt weinig voor. De mensen die je inschrijven zijn medewerkers en geen ondernemers. Verder maakt het allemaal weinig uit. Ik heb er half in pak gezeten en in mijn trainingsbroek: het maakt allemaal niks uit.
5: Regel je financiën
Net zoals de inschrijving van de KVK moet je ook je boekhouding bijhouden. Mijn advies als je hier geen/weinig kennis van hebt? Maak een account op MoneyBird. Deze heb ik ook gebruikt toen ik net begon. Je kan je belastingaangifte eenvoudig doen met 1 klik en je koppelt je bank in een handomdraai. Die functies kosten €14,- in de maand.
Gratis pakketten en betaalde opties
Ze hebben ook een gratis pakket waarmee je zo’n 15 facturen per maand kan koppelen, alleen kan je niet je bank verbinden noch je belastingaangifte automatismen. ThaMusicMix wordt niet door ze gesponsord. Waarom gebruik ik het pakket nu niet meer? Keuze van de boekhouder.
Wat betreft de bank? De Knab bank is een chille bank voor ondernemers. Je kan een gratis pakket nemen. Dan betaal je per transactie. Je kan ook een betaald pakket nemen. Dan zijn tot 2500 transacties ‘gratis’ per jaar zo uit mijn hoofd. Meer dan genoeg in ieder geval. Ook zet deze bank de BTW automatisch aan de kant in een potje.
6: Start met netwerken
Vroeg je mij dit een aantal jaren geleden, dan zou ik zeggen dat netwerken ‘bullsh*t’ is. Maar een compagnon heeft mij het tegendeel bewezen. Netwerken is zo krachtig. Sluit je aan bij bepaalde (betaalde) netwerken in een later stadium of stuur eens wat berichten naar mensen die je graag eens zou willen spreken. Mensen met ervaring in de branche. Zo moet je artiesten vinden, kopers en wellicht anderen die je kunnen helpen met het genereren van een inkomen voor je label.
Fundament staat: verder met perfectioneren
Je kunt niets perfectioneren wat niet bestaat, logisch toch? Hetzelfde geld voor je platenlabel. Inventariseer en perfectioneer. Ga erop uit en kom in contact. Je stoot vanzelf wel tegen problemen aan. Wil je alles goed aanpakken? Dan gaat je dit wellicht zo’n €10.000 euro kosten.
Het lijkt veel, maar voor een gezonde business valt dit wel mee. Dit is dan ook precies wat ik bedoel met het MVP. Zorg ervoor dat je label geld verdient en ga pas dan perfectioneren. Wat kan je bijvoorbeeld dan allemaal doen:
Eenmalige kosten
- Regel een jurist voor je contracten/voorwaarden (geschat: €1500)
- Regel een ontwerper voor een strakke huisstijl (geschat: €1000)
- Regel een fotograaf voor mooie foto’s (geschat: €1500)
- Regel een videograaf voor je promotiemateriaal (geschat: €2500)
- Regel een tekstenschrijver voor overtuigende teksten (geschat: €1250)
- Regel een webdesigner voor een website (geschat: €2500)
Contacten in je netwerk (maandelijks uitbesteden)
- Regel een boekhouder voor je financiën (gemak)
- Regel een sound engineer voor je muziek (kwaliteit)
- Regel een producer voor je muziek (kwaliteit)
- Regel een (online) marketeer voor meer zichtbaarheid (continuïteit)
Puntje bij paaltje: doe het maar gewoon niet!
Huh? Je vertelt net hoe je het allemaal moet doen en dat het aardig toegankelijk is. Nu zeg je dat ik het niet moet gaan doen? Normaal gesproken sluit je een artikel of guide af met wat motiverende woorden, zodat de lezer aan de slag gaat en zich gemotiveerd voelt.
Als jij hier al bent aangekomen, je dit leest en niet denkt: ‘F*ck Yeah! Ik ga NU beginnen’, dan kan je maar beter gewoon stoppen. Misschien is dit niet jou jaar, misschien heb je het nu druk in je leven en misschien start je ‘sowieso’ als je het rustig hebt.
Als jij je nu aangesproken voelt, weet dan dat niemand die het wel zou maken in de industrie zou willen samenwerken met een persoon zoals jij. Waarom lees je dit nu dan als je het druk hebt? Dan kan je ook gelijk naar onderen scrollen om mij een kop koffie te gunnen voor deze 2700 woorden.