Wat tegenwoordig over Noah’s Ark valt te zeggen valt ook over Top Notch te zeggen. Vincent is de CEO van deze bedrijven. In 2006 richtte Vincent het label op met hulp van Kees de Koning. In 2008 brachten naast Jiggy Djé ook andere artiesten nummers uit onder het label, zoals ‘Space Kees’, ‘Terilekst’ en ‘Murda’.
Jiggy heeft eerst zelf veel gerapt en heeft nu meer de switch gemaakt naar ondernemer. Hij maakte zelf zijn album en wilde deze eigenlijk zelf uitbrengen – waar meer zijn aard lag. Destijds studeerde hij nog media en entertainment. Zo kreeg hij gewoon studiepunten voor zijn release.
Vincent Patty a.k.a. Jiggy Djé
De man achter Noah’s Ark is Vincent Patty. Voor 2010 was hij veel bezig met rap en heeft zijn album ‘De Ark De Triomf’ zelfs een award gewonnen. Het album had wat agressieve vibes. Zo promootte Jiggy Jezus het gooien van glas naar de geluidsman. Dat is natuurlijk not done.
Staat die shit zacht gooi een glas naar de geluidsman
Jiggy Djé
Wij zijn enorm fan van Vincent. Niet alleen zijn muziek, maar ook zijn hele mindset omtrent de muziek business. Kees de Koning benoemd hem ook vaak. Wil je meer weten over de begrotingen, financiën, andere labels, etc..? Dan moet je bij Vincent zijn. Nu heeft hij wel een ander imago dan in 2012. Als je deze studiosessie checkt heb je volgens mij een hele andere Jiggy voor je.
Hij weet hoe het spelletje werkt, heeft de ervaring als artiest, heeft de ervaring als ondernemer, wordt gerespecteerd in de scene en heeft een interessante mindset. ‘S ochtends vroeg vaak in de sportschool te vinden, wil niet afhankelijk zijn van ‘verdovende middelen’. Dat is een mooi voorbeeld.
Iets wat mij opvalt van Vincent in interviews is dat hij niet door mensen heen praat, weet wanneer hij moet praten en stil moet zijn. Je ziet dat hij iedereen respecteert.
Noah’s Ark: Ark Ark Ark
Demos opsturen en beoordelen
Op YouTube heeft Noahs Ark een soort mini serie waarin zij demo’s beoordelen van verschillende artiesten. Lekker vluchtig ge-edit waardoor het lekker wegkijkt. Wil je artiest worden dan is het echt goed om even te kijken hoe ze precies naar jouw demo luisteren in de industrie. Zo kijken ze naar de flow, originaliteit, ‘delivery‘ en het totaalplaatje:
Zo luisteren ze ook naar de ‘potentie’ van de artiest op A&R niveau. Luister wat minder naar de nummers, maar check hoe deze drie mannen luisteren en focussen op de muziek. Grappig is dat ze het veel hebben over muziek clichés die je – als je er nu op let – erg veel terug hoort in veel nummers.
Een tijdje later en seizoen 2 is begonnen. Dit keer met Josylvio die erg let op die ‘x-factor’. Wat ik hier zelf veel in terug zie is dat sommige artiesten echt wel de potentie hebben, maar de track gewoon slecht gemixt hebben.
Contentmarketing op social media
Je muziek promoten met content is echt ontzettend krachtig. In 2023 heb ik een gastblog geschreven bij Bax Music over contentmarketing en onder andere Noah’s Ark als voorbeeld benoemd. Destijds wist ik niet dat ze veel samenwerken met Top Notch en tegenwoordig zelfs een overkoepelende organisatie zijn.
Noah’s Ark doet het goed op social media. Zo plaatsen ze ‘memes’, leuke ‘behind-the-scenes’ en andere soorten posts. Hier valt iets van te leren.
Gefuseerd met Top Notch
Of je het officieel fuseren mag noemen is niet duidelijk, maar Vincent is nu ook de CEO van Top Notch. Daarmee zijn ze het grootste Nederlandse label, maar niet per se het grootse platenlabel in Nederland. Zo zorgde Vincent ervoor dat alle chaos van de fusering een beetje structuur krijgt en ondersteund Kees daar een beetje bij op de achtergrond. Niet meer zozeer betrokken, maar nog wel aandeelhouder.