First things first: wat is een podcast nou precies?
Wat is een podcast eigenlijk? Een podcast is een digitale audio uitzending. Zo kan je bijvoorbeeld luisteren naar experts die discussiëren over een onderwerp. Het is tegenwoordig steeds makkelijker om podcasts te beluisteren evenals een podcast starten. Zo zijn podcast op bijna alle streaming providers te beluisteren. Denk aan Spotify, Deezer en Amazon music.
Het publiceren heeft een beetje een overlap met de guide: zo wordt je artiest. Zo is het stukje marketing erg belangrijk als je de podcast niet alleen als hobby in wilt zetten. Ook is het helemaal niet moeilijk om zelf je een podcast op streamingplatformen te krijgen. Iets wat ik zelf erg miste toen ik zelf onderzoek deed is het stukje techniek. Dus zal ik ook het stukje techniek behandelen.
Voordelen van een podcast starten
Als je gasten uitnodigt op je podcast is een groot voordeel dat je ook de audience (doelgroep) van je gast bereikt. Jouw luisteraars chenken wellicht de content van je gast en andersom ook. Verder zorgt het ervoor dat de kwaliteit omhoog gaat, omdat het niet alleen jij is die praat over 100+ onderwerpen vanuit je eigen perspectief.
Aanvullend is het een mooie uitbreiding op je customer journey. Voordat je potentiële klant iets bij je wilt afnemen (conversie), zal hij of zij je eerst beter moeten leren kennen. Dit is een proces. Een klant moet veelal eerst van je hebben gehoord (awareness). Daarna moet hij of zij interesse in je krijgen en moet je een verlangen creëren (consideration). Vervolgens nemen ze van je af.
In elke fase zit een ’touchpoint’ – ofwel een aanrakingsmoment van je potentiële klant naar jouw dienst of product. Podcast zit op de ‘awareness’ fase. Hiermee laat je zien wat je precies doet en deel je waardevolle kennis waardoor de luisteraar denkt: dit is iemand die er veel van af weet en mij verder kan helpen. En dat is niet manipulatie of iets dergelijks.
Nadelen van een podcast starten
Wij hadden op de planning staan om een podcast te beginnen. Na het één en ander uitgewerkt te hebben raadde mijn collega bij Streverz ons aan om deze podcast aflevering van IMU eens te beluisteren. Zij besloten namelijk om ermee te stoppen na 150+ afleveringen.
Hoewel het starten van een podcast nog steeds prachtige kansen met zich mee brengt, brengt deze aflevering wel wat eye opende informatie met zich mee. Zeker waard om eens te bekijken voordat je begint. Zelf wil ik nog wel bezig gaan met deze podcast, maar wil ik niet meer dan 10 afleveringen uitbrengen.
Dan is ‘het verhaal’ gedeeld, is het een mooie touchpoint geworden en hebben bestaande klanten een extra kanaal waar ze waardevolle informatie van Streverz kunnen consumeren – wanneer ze daar natuurlijk behoefte naar hebben.
kort samengevat
Ik snap het. Je hebt het druk en wilt niet die héle video kijken. Tijd is natuurlijk kostbaar… Alles kost ook zo veel tijd tegenwoordig. IMU heeft veel podcastafleveringen gepubliceerd. Veel gasten, veel geïnvesteerd in branding andere zaken.
De podcast van ze zorgt voor leuke content en levert ook klanten op. Zo zijn er andere zaken die ook goed zijn voor hun bedrijf – wellicht wel (veel) beter dan de podcast. Zo moet je kijken wat het meeste waarde biedt voor je bedrijf. De resultaten zijn niet direct meetbaar. Hoeveel mensen nemen iets af bij je business door de podcast? Dat kan je alleen speculeren als de podcast niet je enigste kanaal is.
Stappenplan: een podcast starten doe je zo
Hoe moet je eigenlijk een podcast starten? Om een podcast te starten heb je een aantal zaken nodig: een goed onderwerp, wat apparatuur, een webhosting/server (makkelijker dan het klinkt) en wellicht wat brandingsmateriaal. Benieuwd wat een podcast maken kost? Scroll dan even helemaal naar beneden. Daar staat een moot tabelletje.
1: Bedenk een goed onderwerp
Dit slaat niet alleen op podcasts, maar op alles in de wereld van business. Het is belangrijk dat je een niche kiest. Er zijn zoooo veel podcast en er komen er dagelijks weer zo veel bij. Hoe zorg je ervoor dat je hierin opvalt? Als je een podcast wilt starten over een breed onderwerp zal je wellicht niet gevonden worden en niemand aanspreken.
Een podcast over filosofie is heel breed en zal niet opvallen in de massa. Iets specifieker is bijvoorbeeld een podcast over stoïcisme of boeddhisme. Dit is een stap in de goede richting, maar het moet eigenlijk nog iets specifieker:
- Stoïcisme voor de arbeider: vind geluk in je werk
- De Boeddhisme manager op de werkvloer
Jup, Jamie van ThaMusicMix houdt van filosofie en spiritualisme. Let’s continue. Vervolgens is het belangrijk dat je goede script templates hebt, voordat je je podcast start. Zo kunnen bepaalde formats voor je aflevering je flink wat tijd besparen. Het moet natuurlijk een gestroomlijnd proces worden. Voor mijn eigen podcast had ik bijvoorbeeld ook audio mixing templates. Daarmee kon ik veel sneller mijn stem / de aflevering editen.
2: Deze apparatuur heb je nodig voor je podcast
Je hebt natuurlijk apparatuur nodig als je een podcast gaat starten. Denk aan een computer, wat software, misschien wat plug-ins. Noem maar op. Laten we even opsommen wat voor apparatuur je nodig hebt om een podcast te starten:
- Computer
- DAW Software
- Microfoon (XLR of USB)
- Audio interface (indien XLR)
- Statief voor je microfoon
- Kabels
Kan je een podcast starten met een USB microfoon? Ja, maar de kwaliteit topt niet aan die van een XLR microfoon. Bij YouTubers is de gouden regel dat je audiokwaliteit beter moet zijn dan je video kwaliteit als je weinig budget hebt. Daarna verlichting waarop een goede camera volgt. Dat ter zijde. Daarom raden wij sowieso een XLR microfoon (vb: Shure SM7B) aan in combinatie met een audio interface. Ben je hier wat minder mee bekend? Geen probleem; het is niet zo heel spannend allemaal.
Voor software gebruik ik zelf altijd FL Studio. Dit is puur doordat ik hier de meeste ervaring mee heb. Een podcast starten kan met een grote reeks aan DAW pakketten, zoals Reaper, Logic Pro X, Pro Tools en Audacity (gratis). FL kan ook gratis, maar dan kan je je bestanden na sluiten niet meer bewerken. Dat is kl*te.
3: Je podcast publiceren op streaming diensten
In principe is het allemaal hetzelfde. Je krijgt een RSS feed – wat staat voor Really Simple Syndication. Hierin zit XML notatie in verwerkt. Iets waar sommige die dit lezen wat meer kennis van hebben. Als wij een podcast zouden starten (wellicht ooit nog)), zou onze RSS link er als volgt uitzien:
https://thamusicmix.nl/feed/podcast/
Deze link zet je in alle streaming platformen, nadat je een account hebt aangemaakt. Sommige platformen stellen je in staat om ook je cover art te uploaden. Andere halen deze uit de RSS feed. Als je een podcast starten overweegt zal je de RSS feed enorm waarderen.
Zie het als een ‘levend lijstje’ die na elke nieuwe aflevering bijwerkt. Alle gegevens staan in dit lijstje, zoals de naam van de aflevering, waar het audiobestand op de server staat en een korte samenvatting van de aflevering – die jij hebt geschreven.
Deze afbeelding komt van Buzzsprout. Deze zie je ook in de kosten terug als afweging. Dit doe ik niet, omdat ze ThaMusicMix sponseren of iets dergelijks. Er zit geen affiliate achter en hier verdienen wij niets aan.
Spotify
Wat zijn de stappen om je podcast op Spotify te krijgen? Er is een handleiding van Spotify, maar wellicht is het makkelijker als wij het even voor je opsommen:
- Je podcast voldoet aan de eisen van Spotify (scroll naar beneden)
- Maak een account op Spotify
- Vul je RSS link in
- Vul wat velden in over de details van je podcast
- That’s it
Amazon music
Hoe krijg je je podcast op Amazon music? Goede vraag. Ook hiervoor is er een handleiding van Amazon die dit toelicht. Hieronder staat kort uitgewerkt hoe een podcast starten op amazon:
- Ga naar de podcasters pagina van Amazon
- Vul je RSS feed in (zie onderstaande afbeelding)
- Vul wat velden in over de details van je podcast
Als je het ons vraagt is dit zelfs nog wat makkelijker dan Spotify. Ook kan je je podcast promoten aan ‘[email protected]’. Dit moet minimaal twee weken van te voren voor je aflevering live gaat. Als je wat meer afleveringen hebt en wat luisteraars hebt kan je worden gefeatured.
Dit is mij echter nooit gelukt ;). Zie je het bovenstaande plaatje niet volledig? Dan zit je waarschijnlijk op desktop. ThaMusicMix is voornamelijk gericht op mobiel.
Audible
Het proces van Audible is eigenlijk vrijwel hetzelfde als die van Amazon Music. Ook hiervoor is er een handleiding van Audible – wat weer valt onder Amazon, alleen is het net een ander portaal. Verder is het aardig straight forward. Zo kan je eenvoudig een podcast starten op Audible.
Apple music
Een podcast starten op Apple: hoe krijg je je podcast op Apple Music? Ook dit proces is weer goed te doen. Er is een handleiding van Apple. Hiervoor moet je het volgende doen:
- Ga naar de podcast pagina van Apple
- Klik op het plusje (+)
- Plak hier je RSS link
- Vul wat velden in over de details van je podcast
Bij Apple Music is er ook zoiets als gefeatured worden. Daarvoor moet je je aanmelden voor de Apple Podcasts Program. Daarmee kan je geld verdienen met je podcast.
Deezer
Last but not least: hoe krijg je je podcast op Deezer. Hier is ook weer een handleiding van Deezer zelf. Handig als je het allemaal liever leest van de bron in plaats van een random website, genaamd ThaMusicMix. Een podcast starten op Deezer werkt als volgt:
- Ga naar de podcast pagina van Deezer
- Klik op ‘publish my podcast’
- Plak hier je RSS link
- Klik op ‘add more info’ en vul wat velden in over de details van je podcast
- Klik op ‘next’ en daarna op ‘submit’
4: De markt in met marketing [podcast guide]
Nu heb je zo je best gedaan om je podcast in elkaar te knutselen. Dan zijn eindelijk je eerste drie afleveringen klaar en staat de 4e te wachten op de plank. Zou je een tijdje wachten dan zul je zien dat je geen luisteraars krijgt.
Populaire streamingplatformen promoten liever content dat aanslaat bij de luisteraars. Helaas werkt het algoritme niet hetzelfde als die van TikTok waar je opzich wel makkelijk organisch wordt gepushed. Daarom is de volgende stap om je podcast te promoten.
Dit kan je doen met advertenties. Zorg dat je ook wat video’s hebt voor je podcast. Kleine fragmentjes kan je dan op je socials delen met een link in je bio. Dan kan je wel meesurfen op het prachtige (enge machine learning) algoritme van Meta en TikTok. Ben je een bedrijf en heb je geld? Gooi er dan een leuk advertentiebudget tegen aan. Voor €8,- euro kan je display ad zo’n 1.000 mensen bereiken in Nederland. In de Filipijnen zelfs 4.000 mensen.
Marketing op zichzelf is een vak apart. Als online marketeer ben ik hier zelf dagelijks mee bezig. Daarom raad ik aan om hier gewoon een specialist voor in de schakelen als je een onderneming hebt met wat budget hiervoor.
Dit hoeft niet bij het bedrijf waar ik werkzaam ben – al zitten daar wel wat knappe koppen, maar ga lekker naar een marketingbureau bij je in de buurt. Het belangrijkste is dat het goed voelt. Marketing zit vol met ‘vlugge jongens’ die een nare verkopersvibe hebben. Doe je research.
De techniek achter de podcast (infrastructuur & geluid)
De techniek is natuurlijk ook ontzettend belangrijk en als je het mij vraagt wel één van de leukste aspecten van zelf een podcast maken. Zo zitten er een aantal eisen aan het bestand van de podcast. Denk aan de bitrate, snelheid en distributie van je aflevering. Ook moeten er zaken worden bewerkt. Neem de welbekende LUFS van Spotify als voorbeeld.
Eisen aan de audiobestanden van je podcast
Deze gegevens heb ik gevonden op de website van Spotify requirements (groot PDF) en een artikel van Castos over bestandseisen voor Podcast (leesbaar blogje).
- De bitrate van je audiobestand zit tussen de 96 en 320 Kbps
- Het audiobestand is kleiner dan 200mb (±83 min)
- Je cover art is vierkant (1:1)
- Je cover art is een: JPG, PNG of TIFF formaat
- Je RSS feed bevat: titel, coverart, details over aflevering 1
Voor de coverart raden wij een groot bestand aan. Niet in mb’s, maar in de grootte. Hij mag zelfs niet groter zijn dan 30mb. Wij raden aan om een coverart van minimaal 3000×3000 pixels te hebben. De minimale eis is 1400×1400.
Podcast content delivery
Als je muziek wilt uploaden naar een platform als spotify moet je je bestanden aanbieden aan een distro (distributeur), zoals Amuse of DistroKid. Bij een podcast is dit net even anders. Een podcast moet je zelf ‘online’ houden – net zoals een website zoals deze.
Er zijn verschillende manieren om je podcast ‘aan te bieden’ aan dergelijke platformen om je afleveringen online te krijgen. Het is zo ontzettend belangrijk dat je afleveringen 99.9% van de tijd toegankelijk zijn voor de streamingplatformen.
Je zou het op twee manieren kunnen doen: met een WordPress website of met een podcast hosting. Zelf heb ik het altijd op WordPress gedaan met de plug-in ‘seriously simple podcasting’ (die met de walvis). Er zijn verscheiden bronnen die afraden om je podcast op je website te draaien. Voor mijn use cases was dit geen probleem.
Bijkomende kosten
Wellicht voor sommige een afknapper, maar dit gaat geld kosten. Het kan vast en zeker gratis, maar dan krijg je weer te maken met andere afwegingen. Zelf betaal ik zo’n €185,- per jaar aan een webhosting server waar ik verscheiden (hobby) projecten draai – die dit niet opleveren. Alleen is het een hobby van mij. En dat mag geld kosten, toch? Al zou het fijn zijn om kiet te spelen.
CDN
CDN is een Engelse afkorting dat staat voor ‘content delivery network’. Hier moet je over nadenken als je een trage webserver hebt of als je je podcast aan wilt bieden in verschillende landen. Zo had ik een Engelse podcast over ‘Ethics & Philosophy‘. Ik denk dat de meeste artiesten wel affiniteit hebben met filosofie.
Mijn webserver staat in Nederland. Luisteraars (en website bezoekers) uit Amerika of Australië moeten deze data helemaal uit Nederland ophalen. Een CDN slaat de bestanden op zo dicht mogelijk bij de bezoeker/luisteraar. Het oranje servertje op de afbeelding is de webserver.
De blauwe zijn de CDN servers die je bestanden opslaan. Zo zie je dat de blauwe lijntjes korter zijn – dus is je laadtijd sneller. Mede doordat de lading wordt verdeeld over meerdere servers.
Is dit moeilijk in te richten? Valt mee. Kijk gewoon wat YouTube filmpjes. Een mooie (gratis) oplossing hiervoor is CloudFlare. Dit is DNS based. Alternatieven zijn standalone CDN providers, zoals BunnyCDN. Dit is geen advertentie of iets dergelijks. Simpelweg iets waar ik ervaring mee heb als web ontwikkelaar. Zo betaal je een paar tiende cent per GB dataverkeer. Doe je research.
Bewerken van je podcast audiobestanden (mixen & masteren)
ThaMusicMix is natuurlijk een website die dieper ingaat op geluidstechnieken. Dan is het stukje mixen en masteren stiekem wel een klein beetje onmisbaar, alleen wil ik daar niet te diep op ingaan in verband met de scope van het onderwerp.
In de onderstaande video legt Sam Smyers uit wat hij doet. Iets wat ik persoonlijk prefereer is om de ‘unwanted frequencies’ te verwijderen voordat je de audio door de compressor laat gaan. Gebruik je andere software? Geen probleem. Het concept is hetzelfde in elke DAW (digital audio workstation).
Podcast Mix bus chain
Dit heet ook wel de ‘mix bus chain‘ in muziektermen. Dit is door welke tools een muziekmix gaat. Vroeger moest dit met echte hardware (apparatuur). Deze waren vaak duur. Grote studio’s gebruiken nog steeds hardware, omdat de klank veel mooier blijft, maar wij kunnen aardig in de buurt komen met software.
Kosten van een Podcast
Wat kost het om een podcast te maken? Om een podcast te starten ben je eenmalig minimaal €112,- euro en maximaal €1132,- euro kwijt, Maandelijks zal het ongeveer €17,45 kosten.
Laten we er eens wat dieper induiken om te kijken wat een podcast starten precies gaat kosten. Dit is onder te verdelen in twee aspecten: eenmalige kosten (opstartkosten) en maandelijkse kosten (upkeep).
Ervan uitgaande dat dit een uitbreiding is op je dienstverlenging, je met de zaak al een branding hebt opgesteld en je 2 microfoons nodig hebt. Ook laten we jingles achterwegen. Deze heb ik destijds uitbesteed op Fiverr voor al met al €120,-.
Item | Voorkeur v. Jamie | Kosten | Soort |
---|---|---|---|
Coverart | Fiverr / Canva | €12,- / €35,- | Eenmalig |
2x Microfoon | Rode Smartlav+ / Shure sm7b | €100 / €778,- | Eenmalig |
Audio interface | Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen | €0,- / €170,- | Eenmalig |
DAW Software | ReaperFM / FL Studio | €0 / €149 | Eenmalig |
Infrastructuur | Cloudflare / WP Rocket / BunnyCDN | €0,- / €5,- | Maandelijks |
Hosting | Vimexx / Buzzsprout | €12,45 | Maandelijks |
Niet in de berekening: interne / externe kosten v/d onderneming
Goed om te weten: de werklast heb ik niet meegenomen in de calculatie. Zelf ben ik twee uur per aflevering (ca. 40 minuten) bezig om deze te monteren, bewerken, mixen en masteren. De voorbereiding telt ook een uur met zich mee. Dit houdt in dat de werklast ongeveer 3 uur per aflevering is. Dit komt neer op €270,- euro als je externe uurprijs €90,- is. Monteren je uitbesteden en dat zal je ook ongeveer hetzelfde kosten. Dan ga je al meer richting een merkpodcast.
SEO geoptimaliseerd op je website
Verder is het gebruikelijk dat je een zakelijke podcast op je eigen website zet. Om deze goed SEO vindbaar te maken ben je daar ook 2 uur mee zoet. Dan zit je al op een bedrag van €450,- euro per aflevering die je indirect kwijt bent als je wel genoeg werk hebt liggen. Voor sake of simplicity laat ik deze kosten achterwegen.
Conclusie
Als het goed is weet je nu alles wat er te weten valt over hoe jij jouw podcast starten kan. Niet alleen hoe je deze commercieel kan inzetten, maar ook hoe je de technische infrastructuur regelt. Dit is zeker geen onbelangrijk onderwerp voor een podcast starten. Met een podcast kan je veel mensen bereiken op een leuke en effectieve manier, alleen wordt het allemaal wel steeds lastiger. Ook houden veel mensen het niet meer vol om veel afleveringen te maken. Wel raden wij aan om dit zeker even een kans te geven!
Stel je podcast starten niet uit en veel plezier!